Laat zien dat het anders kan! Geneviève Meerburg, onna-onna
onna-onna wil graag vrouwen helpen zich financieel vrij te voelen, vertelt Geneviève Meerburg. Zij is algemeen directeur bij onna-onna. Dat doen we door een community aan te bieden waarin vrouwen ervaringen en kennis uit kunnen wisselen over relevante, financiele vraagstukken. We richten ons momenteel op verzekeringen, met name schade. De propositie die wij ontwikkelen richt zich specifiek op vrouwen. Mannen zijn uiteraard ook meer dan welkom, maar we bekennen wel kleur. Daarom heten wij onna-onna (vrouw in het Japans ).
TEKST: Jorissa Neutelings - 12/10/2015
De beleving om een product heen is bij een vrouw anders dan bij mannen. Wij durven daar rekening mee te houden in de manier waarop we het product opbouwen en ook in de services en voordelen die we daarom heen neerzetten. Deze zijn gericht op vrouwen, zoals de ontwikkeling van de trashbag. Deze hebben we geïntroduceerd omdat we weten dat vrouwen altijd troep in hun auto gooien en dit het liefst op een leuke en functionele manier weggewerkt willen zien.
Het percentage vrouwelijke ondernemers neemt de laatste jaren enorm toe. Als je daar vervolgens bij bedenkt dat vrouwen het minst nadenken over (arbeidsongeschiktheid)verzekeringen en pensioenen, dan mag daar wel het licht op worden gezet. Ik wil graag met vrouwen praten over hoe we die thema's aan kunnen pakken op een manier die aansluit bij hun behoeften. Het vormgeven van die vrouwelijke aanpak zie ik als mijn taak binnen onna-onna. Deze plek past bij mij omdat ik al 13 jaar in het verzekeringsvak werkzaam ben. Daarnaast heb ik mij in mijn vorige baan heel nadrukkelijk bezig gehouden met het diversiteitsvraagstuk waar mijn focus op vrouwen en vrouwenthema's vandaan komt.
Het uitblijven van promoties van vrouwen heeft gewoon te maken met vooroordelen
In mijn vorige baan hield ik me bezig met de vraag hoe het kan dat er relatief weinig vrouwen aan de top werken terwijl de verdeling op de werkvloer 50-50 was. Het uitblijven van promoties van vrouwen heeft gewoon te maken met vooroordelen. Een mooie casus is het volgende voorbeeld over de promotie van een vrouwelijke manager: De hoogste baas van het bedrijf (een man) biedt aan een vrouwelijke manager een mooie, maar pittige klus aan. Die directeur zegt tegen de vrouw: "Gefeliciteerd, ik heb echt een topbaan voor je!". De vrouw in kwestie reageert door vragen te stellen, zoals: Wat verwacht je van me, waarom kom je bij mij terecht, etc. De man in dit voorbeeld denkt na 5 minuten: "Deze vrouw wil de klus helemaal niet en dat komt misschien omdat ze het helemaal niet kan. Anders ga je toch niet al die vragen stellen!". Terwijl die vrouw alleen maar denkt:" Ik vind het geweldig, maar ik wil wel even heel goed begrijpen wat jij van mij verwacht!". Dit heeft niks met onzekerheid te maken, maar alles met begrijpen waar de klus over gaat!
Dit diversiteitsthema is op mijn pad gekomen. Het is niet iets wat ik vanuit huis heb meegekregen. Mijn moeder zorgde thuis voor de kinderen en mijn vader was hardwerkend en niet veel thuis. Er is nooit bewust aangestuurd op het maken van carrière. Ik heb wel mee gekregen dat ik mijn talenten volop moest benutten. Dan is het vrouw-zijn geen belemmering. Maar als je in een corporate bedrijf gaat werken, merk je dat het wel degelijk uitmaakt. Je zit in een bestuurskamer vaak alleen tussen de mannen.
We gaan gewoon aan de slag en weten dat wij fouten zullen maken, maar ook dat we die op kunnen lossen
Ik haal er energie uit om aan te tonen dat zaken anders kunnen. Binnen onna-onna zijn een aantal principes die heel krachtig zijn en die ook het ondernemerschap stimuleren. Wij hanteren hier de insteek: 'Operate on good enough data, not complete!'. Dit is totaal anders dan de manier waarop ik gewend was te opereren. In vorige functies moest de business-case voor 100% geanalyseerd zijn voordat we tot actie konden overgaan. Deze andere denkwijze stimuleert trial and error en daarmee beweging en vooruitgang. We gaan gewoon aan de slag als het kan en weten dat wij fouten zullen maken, maar ook dat we die op kunnen lossen. Wij werken hier met een enorme snelheid. We zetten onder tijdsdruk diensten in de markt. Daardoor blijft de energie hoog en blijven we blij met de resultaten die we behalen.
Ik heb moeten leren om tijd te claimen bij mensen die me energie geven en niet te wachten totdat zij mij zouden uitnodigen
Ik heb dit advies een hele tijd geleden van iemand gekregen en tot voor kort wist ik niet goed wat ik er mee moest. Nu weet ik dat ik mensen moet opzoeken in mijn werkomgeving waar ik energie van krijg. Ik heb moeten leren om die tijd te claimen bij deze mensen en niet te wachten totdat zij mij zouden uitnodigen. Die tijd moet ik claimen op momenten waarop het niet zo goed gaat of wanneer je vastzit in een project. Ik heb op die momenten namelijk de neiging om heel hard te gaan werken en me als een pitbull vast te bijten in de op dat moment oplosbare problemen. Doordat ik nu deze gesprekken organiseer, praat ik mezelf door bepaalde problemen heen en zeg ik hardop wat ik moeilijk vind. Het zo te doen geeft me letterlijk lucht!
Mijn ambitie is dat ik aan vrouwen kan laten zien dat het echt anders kan en dat service onderscheidend kan zijn binnen de wereld van verzekeringen. Ik wil ervoor zorgen dat de klant door kan zonder zorgen. Wij werken met een doelgroep die openhartig is en op duidelijke wijze laat weten als iets niet klopt, maar ook men tevreden is. Dat houdt ons scherp. Ik zorg ervoor dat ik bovenstaand doel ga bereiken met deze mooie club mensen.