De reis van de ondernemer, Florentine Ouborg, eigenaar en oprichter Princess Traveller & Sportsgear
De meeste mensen kennen mijn vader Aad Ouborg van de Princess Household Appliances zoals de bakplaten en de krultangen. In 2009 heeft hij dit bedrijf verkocht aan het Duitse bedrijf WMF. Wat niet alom bekend is, is dat hij de naam Princess behouden heeft voor andere categorieën. Toen hij het bedrijf kon verkopen heeft hij vooraf overleg gevoerd met mijn broers en zussen en mij. Of wij überhaupt de capaciteiten hadden om te ondernemen, wisten we toen nog niet. Mijn broer en ik zaten allebei nog in de laatste jaren van onze studies. We hebben toen beiden aangegeven, dat als wij echt goed zijn, we zelf ook iets zouden kunnen starten op een later moment. Daar was mijn vader het helemaal mee eens. Het bedrijf werd dus verkocht en niet aan ons overgedragen.
TEKST: Jorissa Neutelings - 22/02/2017
In 2011 is mijn broer Tim aan de slag gegaan met Princess Sportsgear, een merk in hockeysticks. Dit was ook het jaar dat ik mijn bachelor haalde. Ik had mezelf toen voorgenomen om één jaar binnen het bedrijf aan de slag te gaan om te bekijken wat ik leuk vond en waar ik goed in was. En mijn broer kon alle hulp gebruiken bij de opstart van het bedrijf! De hockeymarkt is ontzettend leuk, maar het feit is dat het een niche markt is. Niet in enorm veel landen is hockey een grote sport. Onder andere hierdoor besloten wij te zoeken naar een product in een groeimarkt. Hockeytassen maakten we al in China en we bedachten dat het fabriceren van reistassen een logische vervolgstap was. Zo rolden we in de wereld van de koffers en reisbagage. Princess Traveller was geboren.
We verkopen onze merken nu in ruim 25 landen!
Toen brak het moment aan waarop ik moest beslissen wat ik ging doen. Ik bedacht me dat ik wél gek zou zijn om op dit moment van groei en ontwikkeling uit te stappen om verder te gaan studeren. Mijn broer wilde graag met mij verder en ik wilde niet weg. Inmiddels hebben we onze groei met het vijfjarig bestaan gevierd. Princess Sportsgear groeit gestaag, en met Princess Traveller hebben we reeds zo'n 15% marktaandeel weten te bereiken in Nederland. We verkopen onze merken in nu ruim 25 landen!
We profiteren van de continue veranderingen in de reiswereld. Er worden steeds meer en andere eisen aan bagage gesteld. Ook zien we dat mensen meer comfort willen tijdens het reizen. Inmiddels zien we dat de zware, zwarte koffer is ingeruild voor veel lichtere, sterkere en hippere versies. Onder het mom van comfortabel reizen, brachten wij een koffer met een ingebouwde weegschaal in het handvat, zodat je niet tegen hoge, extra kosten aanloopt omdat je teveel mee hebt genomen. En wat te denken van reizen met een lege telefoon? Ik kan daar niet tegen, dus hebben we een high tech koffer met een uitneembare oplader ontwikkeld waarmee je onderweg je mobiele telefoon of andere apparaten kunt opladen. Daarnaast bieden we onze koffers aan in alle kleuren, designs en prints die je maar kan bedenken. Hierdoor herken je direct jouw koffer als die van de band af komt rollen. Wij hebben zelfs koffers die je kunt personaliseren met je eigen unieke foto . En ook introduceerden we recent de Olympische koffers en tassen. Hiermee reizen de olympische atleten de wereld over. Maar deze koffers zijn ook te koop, hiermee kan dus iedereen nu op reis als een echte topatleet!
Als familie samenwerken vind ik prettig, mede omdat je recht door zee kan zijn naar elkaar
Mijn broer en ik zijn verantwoordelijk voor alle sales. Daarnaast sturen wij de verschillende afdelingen aan. Binnen het bedrijf focus ik me met name op de afdelingen inkoop en logistiek. Mijn broer richt zich op de marketing en financiële kant van het bedrijf. Uiteraard zijn wij beiden bij alle afdelingen betrokken. Privé verstaan wij elkaar goed. In Amsterdam woon ik zelfs in één pand met mijn broer en zus, gelukkig wel allemaal ons eigen appartement! Op zakelijk vlak moet altijd maar blijken hoe dat uitpakt. Ik zal niet ontkennen dat het af en toe botst, maar dat hoort erbij. We blijven toch broer en zus. Maar ik vind het vooral bijzonder dat ik samen met mijn broer de hele wereld over reis. Als familie samenwerken vind ik prettig, mede omdat je recht door zee kan zijn naar elkaar. Je moet er wel voor waken dat het niet alleen maar over het werk gaat. Dat is wel eens lastig omdat je het met elkaar hebt over wat je bezig houdt en dat is bij ons het werk. Niet iedereen zit in dit bedrijf, mijn middelste zusje is samen mijn vader een eigen bedrijf gestart, genaamd Bourgini (klein huishoudelijke apparatuur). Hier werkt ze veel samen met mijn tante, de tweelingzus van mijn vader. Mijn jongste broertje en zusje studeren nog en mijn moeder doet heel iets anders: zij is tandarts. Zo doet iedereen zijn eigen ding. Niks moet, alles mag!
De filosofie van Princess is het leveren van een kwalitatief hoogwaardige en betrouwbare (Nederlandse) designproducten voor een betaalbare prijs: "Betaalbare luxe". De koffer met ingebouwde weegschaal is daar een voorbeeld van. We hoorden bij de introductie van deze koffer vaak: "Hoe kan het dat dit nog niet bestond!". Iedereen onderkende direct het gemak. Het is simpel, maar toch innovatief!
Experience-marketing is waar we voor staan. Het draait niet alleen om het product, maar ook het gevoel en de beleving bij een product of een merk. Wij vallen dan ook graag op door opvallende marketing acties en evenementen. Zo kun je bij aankoop van een Princess product kans maken op een zitplaats in de volgwagen van de ploegleider van de LottoNL-Jumbo ploeg tijdens de Tour de France. Ook hebben we een gigantische muur gebouwd in het Holland Heineken House tijdens de Spelen in Rio met hierin onze koffers met oplader. Hier kon men aan de koffer zijn telefoon opladen! Dit is dus een andere manier om onze producten te laten zien. Het trekt de aandacht en iedereen begrijpt meteen wat het product doet.
We kregen vaak de vraag of het ons niet is komen aanwaaien, met een ras ondernemer als vader. En uiteraard hebben we natuurlijk veel te danken aan het feit dat mijn vader een prachtige merknaam in de markt heeft gezet. Het merk Princess had al waarde en bekendheid toen wij ermee startten. Al hebben we zelf hard moeten werken om een merk te worden binnen de branche van de reisbagage. Dit ging zeker niet vanzelf. In het begin kregen we vaak te horen: "Princess….dat is toch dat merk van de bakplaten". Ook geeft hij ons goede richtlijnen en ideeën en maken wij gebruik van zijn netwerk: we noemen hem wel eens gekscherend onze 'Aadviseur'. En ik ben natuurlijk ongelofelijk blij met mijn eigen Aadviseur. Toch blijft het zo dat je het uiteindelijk zelf moet doen: het is een nieuw product in een nieuwe branche. En als de consument mijn product uiteindelijk niet koopt is het snel klaar.
Onze focus nu is internationalisering. We staan veel op internationale beurzen en zijn inmiddels actief in zo'n 25 landen verspreid over de hele wereld. Zo verkopen wij in landen zoals België, Duitsland en Griekenland tot aan Zuid-Korea, Hong Kong, Australië en Canada. Als we daar slagen dan ben ik erg tevreden. We zijn ook bezig om mogelijk een eigen mono-brand winkel te openen in Hong Kong met onze lokale partner daar. Al deze initiatieven zorgen ervoor dat ik continu nieuwe energie krijg, veel bijleer en weer nieuwe dingen kan ontdekken. Dat is fantastisch en ik hoop dat ik nog lang blijf ontdekken en reizen!