Contact is belangrijker voor succes dan contract, Anne Jaakke, Hunkemöller
Anne Jaakke is sinds augustus 2014 de Director of Global HR bij Hunkemöller en verantwoordelijk voor het HR beleid van alle 16 landen waarin Hunkemöller momenteel opereert. Ze schetst haar rol zelf als change-agent. Haar doel is een "great place to work " creëren voor alle medewerkers waarin iedereen gefocust is op het leveren van World Class Service.
Het internationale hoofdkantoor van Hunkemöller is gevestigd in Nederland. Anne's werkgebied is echter zeer internationaal. Haar laatste standplaats was Australië waar ze werkte als HR Director voor Fitness First. Na 42 keer verhuisd te zijn en in vele verschillende landen gewerkt te hebben, is Anne weer "thuis" in Nederland.
Passie, Innovatie en Positiviteit zijn kernwaarden voor het bedrijf. Mensen die zich herkennen in deze waarden, zijn een perfecte match met Hunkemöller. Wij rekruteren voornamelijk op houding en gedrag. De kennis en vaardigheden leren we aan...dat is ons geheim. Ondanks de economische crisis slaagt Hunkemöller erin te blijven groeien. Zo opent er wereldwijd elke week een vestiging, van Cairo tot aan Marrakech.
De medewerkers vormen het hart van Hunkemöller. Zij worden aangenomen, begeleid, getraind en beloond om met passie aan de slag gaan. "We huldigen binnen Hunkemöller het principe dat training en opleiding geen taak van HR is, maar dat iedere manager zich hier dagelijks volop voor inzet. We verwachten van hen verantwoordelijkheid voor het bouwen, behouden en het continu verbeteren van het team". Mijn ideaal? "Ik wil dat mensen een baan bij Hunkemöller hoog op hun verlanglijstje hebben staan".
Connectie is altijd belangrijker dan contract
Voor mij is klantgericht zijn de normaalste zaak van de wereld. Misschien komt dit wel doordat ik tot mijn twaalfde jaar in een hotel woonde. Als ik de voordeur open deed, stond ik gelijk in de gang waar de hotelgasten verbleven. Mijn ouders hamerden het er bij mij in dat ik netjes alle gasten moest begroeten en aankijken.
Uiteindelijk wordt het succes van elke organisatie in de service-industrie bepaald door haar medewerkers. Ik kan niet begrijpen dat er nog steeds CEO's zijn die dit niet zien. Als het puntje bij paaltje komt, nemen ze niet de tijd om met aandacht te kijken naar hun mensen.
Ik grijp graag de uitdaging aan om de juiste balans te krijgen tussen personeel, de klant en de investeerders. Een hele organisatie rebranden en klantgericht maken is wat ik het liefste doe. Ik ga er echt mee aan de slag, het liefst gelijk startend van binnenuit. Zo'n traject kost tijd, gemiddeld zo'n drie tot vier jaar. Voordat een winkel een merk is en een merk HET merk...daarvoor moet je dus een lange adem hebben.
Toen ik voor Fitness First naar Australië ging was mijn doel om de 'Greatest place to work' award te winnen. We moesten het opnemen tegen bedrijven zoals Google, Deloitte, Virgin Australia etc. Fitness First had geen goede reputatie als werkgever en werd dus ook niet als mogelijke winnaar gezien, maar... we hebben hem gewonnen! Deze award hebben we vooral gewonnen omdat mijn fantastische team en ik zijn blijven vasthouden aan het doel.
Plezier als drijfveer levert meer op dan geld
Ik heb me als vrouw nooit benadeeld gevoeld in mijn carrière, ik denk eerder dat het een voordeel is geweest bij het verkrijgen van een managementrol. Mijn ervaring is dat men juist graag meer vrouwen ziet verschijnen in de directie.
Het lukt mij om zaken waarin ik geloof voor elkaar te krijgen. Uitstekende klantenservice en blije werknemers zijn mijn favoriete onderwerpen. Daar strijd ik graag voor, uit intrinsieke waarde, niet sec om geld mee te verdienen. Ik zie helaas nog een heleboel bedrijven waarbij je kunt merken dat geld toch nog een van de belangrijkste drijfveren is.
Ik wil echt wat kunnen veranderen. Mensen moeten naar huis gaan en tegen hun partner kunnen zeggen: "Wat heb ik een gave dag op het werk gehad". Dit inzicht had ik niet vanaf het begin. Na mijn studie, maakte ik razendsnel carrière, ik vloog heel Europa over en had ten opzichte van mijn leeftijdsgenoten een heel goed salaris en bijbehorende status. Dat eindigde abrupt toen ik op een dag opeens niets meer kon vanwege een probleem aan mijn rug. Tijdens weken platliggen, werd het voor mij duidelijk wat écht belangrijk is. Ik heb toen heel wat besluiten genomen; mijn toenmalige relatie beëindigd, mijn veeleisende baan gestopt, verhuisd naar Nederland en alles waardoor ik "vastzat" heb ik losgelaten. Ik kwam er in die periode achter dan mijn drijfveer niet lag in zelfverrijking, maar in het oprecht beter willen maken van organisaties. Mijn persoonlijke aanpak hierbij is een altijd een goede balans vinden tussen spiritualiteit en zakelijk inzicht. Ik heb namelijk beide van huis uit meegekregen. Spiritualiteit moet je niet hardop benoemen in de zakenwereld, maar gewoon keihard toepassen.
Ik zal nooit ergens blijven als er geen veranderbehoefte is. Dit komt niet voort uit onrust, maar uit de wens om meer te brengen aan veel verschillende partijen. Fitness First eindigde omdat het tijd was om het stokje door te geven. Het bedrijf is bij wijze van spreken van A naar D gegroeid en dan is het tijd voor een andere HR Directeur om dit te gaan verankeren. Hunkemöller betekent voor mij weer nieuwe energie. Ik geeft ook dit bedrijf alles wat ik heb en geloof erin dat ik een positief verschil kan maken voor zowel klant als collega.
Binnen Hunkemöller willen we een social business worden, echt contact is namelijk het allerbelangrijkst. Ik doe daarvoor inspiratie op bij andere bedrijven en branches maar ook dichterbij huis...Eén avond in de week hebben mijn man en ik een inspiratie-avond. Hij zit in de IT en heeft dus altijd wel iets te vertellen over de laatste technologie zoals bijvoorbeeld over apps. De employee app voor alle medewerkers van Hunkemöller is mede tot stand gekomen door deze avonden. Iedereen binnen Hunkemöller heeft zijn eigen smartphone, die gebruiken we nu om grensoverschrijdend informatie te delen, te polsen wat medewerkers vinden van diverse thema's en om onderling contact te houden en van elkaar te leren. "If you want to be a social business, let's be social!"