Con­tact is be­lang­rij­ker voor suc­ces dan con­tract, An­ne Jaak­ke, Hun­kemö­l­ler

An­ne Jaak­ke is sinds au­gus­tus 2014 de Di­rec­tor of Glo­bal HR bij Hun­kemö­l­ler en ver­ant­woor­de­lijk voor het HR be­leid van al­le 16 lan­den waar­in Hun­kemö­l­ler mo­men­teel ope­reert. Ze schetst haar rol zelf als chan­ge-agent. Haar doel is een "gre­at pla­ce to work " cre­ë­ren voor al­le me­de­wer­kers waar­in ie­der­een ge­fo­cust is op het le­ve­ren van World Class Ser­vi­ce.
Het in­ter­na­ti­o­na­le hoofd­kan­toor van Hun­kemö­l­ler is ge­ves­tigd in Ne­der­land. An­ne's werk­ge­bied is ech­ter zeer in­ter­na­ti­o­naal. Haar laat­ste stand­plaats was Au­stra­lië waar ze werk­te als HR Di­rec­tor voor Fit­ness First. Na 42 keer ver­huisd te zijn en in ve­le ver­schil­len­de lan­den ge­werkt te heb­ben, is An­ne weer "thuis" in Ne­der­land.

TEKST: Jorissa Neutelings - 15/01/2015
Hun­kemö­l­ler moet hét merk zijn waar je wilt wer­ken! Ie­de­re week een nieu­we ves­ti­ging

Passie, Innovatie en Positiviteit zijn kernwaarden voor het bedrijf. Mensen die zich herkennen in deze waarden, zijn een perfecte match met Hunkemöller. Wij rekruteren voornamelijk op houding en gedrag. De kennis en vaardigheden leren we aan...dat is ons geheim. Ondanks de economische crisis slaagt Hunkemöller erin te blijven groeien. Zo opent er wereldwijd elke week een vestiging, van Cairo tot aan Marrakech.
De medewerkers vormen het hart van Hunkemöller. Zij worden aangenomen, begeleid, getraind en beloond om met passie aan de slag gaan. "We huldigen binnen Hunkemöller het principe dat training en opleiding geen taak van HR is, maar dat iedere manager zich hier dagelijks volop voor inzet. We verwachten van hen verantwoordelijkheid voor het bouwen, behouden en het continu verbeteren van het team". Mijn ideaal? "Ik wil dat mensen een baan bij Hunkemöller hoog op hun verlanglijstje hebben staan".

Con­nec­tie is al­tijd be­lang­rij­ker dan con­tract

Op­groei­en in een ho­tel maak­te mij klant­be­wust Me­de­wer­kers be­pa­len het suc­ces

Voor mij is klantgericht zijn de normaalste zaak van de wereld. Misschien komt dit wel doordat ik tot mijn twaalfde jaar in een hotel woonde. Als ik de voordeur open deed, stond ik gelijk in de gang waar de hotelgasten verbleven. Mijn ouders hamerden het er bij mij in dat ik netjes alle gasten moest begroeten en aankijken.
Uiteindelijk wordt het succes van elke organisatie in de service-industrie bepaald door haar medewerkers. Ik kan niet begrijpen dat er nog steeds CEO's zijn die dit niet zien. Als het puntje bij paaltje komt, nemen ze niet de tijd om met aandacht te kijken naar hun mensen.
Ik grijp graag de uitdaging aan om de juiste balans te krijgen tussen personeel, de klant en de investeerders. Een hele organisatie rebranden en klantgericht maken is wat ik het liefste doe. Ik ga er echt mee aan de slag, het liefst gelijk startend van binnenuit. Zo'n traject kost tijd, gemiddeld zo'n drie tot vier jaar. Voordat een winkel een merk is en een merk HET merk...daarvoor moet je dus een lange adem hebben.
Toen ik voor Fitness First naar Australië ging was mijn doel om de 'Greatest place to work' award te winnen. We moesten het opnemen tegen bedrijven zoals Google, Deloitte, Virgin Australia etc. Fitness First had geen goede reputatie als werkgever en werd dus ook niet als mogelijke winnaar gezien, maar... we hebben hem gewonnen! Deze award hebben we vooral gewonnen omdat mijn fantastische team en ik zijn blijven vasthouden aan het doel.

Ple­zier als drijf­veer le­vert meer op dan geld

Wat heb ik een fij­ne dag ge­had op mijn werk

Ik heb me als vrouw nooit benadeeld gevoeld in mijn carrière, ik denk eerder dat het een voordeel is geweest bij het verkrijgen van een managementrol. Mijn ervaring is dat men juist graag meer vrouwen ziet verschijnen in de directie.
Het lukt mij om zaken waarin ik geloof voor elkaar te krijgen. Uitstekende klantenservice en blije werknemers zijn mijn favoriete onderwerpen. Daar strijd ik graag voor, uit intrinsieke waarde, niet sec om geld mee te verdienen. Ik zie helaas nog een heleboel bedrijven waarbij je kunt merken dat geld toch nog een van de belangrijkste drijfveren is.
Ik wil echt wat kunnen veranderen. Mensen moeten naar huis gaan en tegen hun partner kunnen zeggen: "Wat heb ik een gave dag op het werk gehad". Dit inzicht had ik niet vanaf het begin. Na mijn studie, maakte ik razendsnel carrière, ik vloog heel Europa over en had ten opzichte van mijn leeftijdsgenoten een heel goed salaris en bijbehorende status. Dat eindigde abrupt toen ik op een dag opeens niets meer kon vanwege een probleem aan mijn rug. Tijdens weken platliggen, werd het voor mij duidelijk wat écht belangrijk is. Ik heb toen heel wat besluiten genomen; mijn toenmalige relatie beëindigd, mijn veeleisende baan gestopt, verhuisd naar Nederland en alles waardoor ik "vastzat" heb ik losgelaten. Ik kwam er in die periode achter dan mijn drijfveer niet lag in zelfverrijking, maar in het oprecht beter willen maken van organisaties. Mijn persoonlijke aanpak hierbij is een altijd een goede balans vinden tussen spiritualiteit en zakelijk inzicht. Ik heb namelijk beide van huis uit meegekregen. Spiritualiteit moet je niet hardop benoemen in de zakenwereld, maar gewoon keihard toepassen.

Ver­an­de­ring zit in mij... en dat is ook het­geen ik breng

Ik zal nooit ergens blijven als er geen veranderbehoefte is. Dit komt niet voort uit onrust, maar uit de wens om meer te brengen aan veel verschillende partijen. Fitness First eindigde omdat het tijd was om het stokje door te geven. Het bedrijf is bij wijze van spreken van A naar D gegroeid en dan is het tijd voor een andere HR Directeur om dit te gaan verankeren. Hunkemöller betekent voor mij weer nieuwe energie. Ik geeft ook dit bedrijf alles wat ik heb en geloof erin dat ik een positief verschil kan maken voor zowel klant als collega.

If you want to be a so­ci­al bu­si­ness, let's be so­ci­al! Tech­niek als ver­snel­ler

Binnen Hunkemöller willen we een social business worden, echt contact is namelijk het allerbelangrijkst. Ik doe daarvoor inspiratie op bij andere bedrijven en branches maar ook dichterbij huis...Eén avond in de week hebben mijn man en ik een inspiratie-avond. Hij zit in de IT en heeft dus altijd wel iets te vertellen over de laatste technologie zoals bijvoorbeeld over apps. De employee app voor alle medewerkers van Hunkemöller is mede tot stand gekomen door deze avonden. Iedereen binnen Hunkemöller heeft zijn eigen smartphone, die gebruiken we nu om grensoverschrijdend informatie te delen, te polsen wat medewerkers vinden van diverse thema's en om onderling contact te houden en van elkaar te leren. "If you want to be a social business, let's be social!"

Reageer op dit artikel
*

Welke kleur heeft een rood logo? (antwoord in kleine letters)

  • Elisabeth - dinsdag 10 juli 2018 21:27

    Mooi verhaal. Ik kan mij er helemaal in vinden en zou best eens een gesprek met haar willen . Ze lijkt mij een inspirerend en vernieuwende geest waar je je kunt opladen. Onze passie ligt niet ver uiteen. Onze leeftijd wel en qua dienstjaren bij hunkemöller ook. Mvg Elisabeth Reageer

  • Marieke - donderdag 15 januari 2015 12:40

    Wat een gaaf verhaal en wat een pit! Ik zou zo voor Hunkemöller gaan werken! :) Reageer

    • Redactie B'Elle - donderdag 15 januari 2015 20:46

      Hi Marieke, dat is precies de bedoeling van Anne. Dank voor je reactie!

  • Silvia - donderdag 15 januari 2015 21:46

    Wat super leuk artikel en leuk om te lezen! Reageer

    • Redactie B'Elle - donderdag 15 januari 2015 22:00

      Beste Silvia, dank voor je spontane reactie.

  • Angélique Van Gils - maandag 19 januari 2015 06:27

    Mooi verhaal, met deze boost aan inspiratie kan ik de week perfect starten. Dank voor het delen Reageer

    *

    Welke kleur heeft een rood logo? (antwoord in kleine letters)

    • Redactie B'Elle, Jorissa - maandag 19 januari 2015 10:57

      Beste Angélique, en dat op Blue Monday. Dank voor je reactie!