Innovatie zit niet in techniek alleen, Marieke Vavier, Port Solutions Rotterdam
Sinds mijn start in de haven zeg ik gekscherend: 'Ik ben besmet met het havenvirus'. Ik startte bij het havenbedrijf Rotterdam als investmentmanager. Als je de haven eenmaal leert kennen, dan laat die je niet meer los. Als ik over de A15 langs die rauwe industrie rijd maakt mijn hart een sprongetje. De haven is extreem efficiënt met een ontzettend mooi gebouwde keten waarbij alle stappen perfect op elkaar aansluiten. De haven is rauw maar met oog voor detail: iedere misstap kost al snel miljoenen. Marieke Vavier is in de haven werkzaam als eigenaar van Port Solutions Rotterdam en voorzitter van de raad van bestuur van de Binnenvaart Kredietunie Nederland (BKN). Daarnaast is ze mede-eigenaar van ESSC, waarmee ze de logistieke ketens verbetert in landen als Oman, Indonesië en Brazilië.
TEKST: Jorissa Neutelings - 08/01/2016
Marieke studeerde bedrijfskunde, meer specifiek Management van Verandering. Deze studie gaat over de menselijke kant van een organisatie. Na mijn studie ben ik direct in de harde kant gedoken, die van de cijfers en analyses. Vroeger wilde ik zakenvrouw van het jaar worden. Dat schreef ik al van kleins af aan in de vriendenboekjes bij de vraag: 'Wat wil je later worden?'. De ambitie zat er dus al vroeg in. Dat heb ik van mijn moeder meegekregen. Zij was en is altijd bezig met zichzelf te ontwikkelen. Dat doet ze tot op de dag van vandaag en ze is nu 62.
Vroeger wilde ik zakenvrouw van het jaar worden. Dat schreef ik al van kleins af aan in de vriendenboekjes bij de vraag: 'Wat wil je later worden?'
Na mijn rol als investmentmanager bij het havenbedrijf ben ik les gaan geven. Tijdens mijn werk miste ik de haven, het midden in de activiteit staan bleek ik leuker te vinden dan ik dacht. In Toscane bij een mooie zonsondergang en een glas lekkere wijn besloot ik daarom terug te keren in deze wereld als financieel en logistiek consultant. Mijn eerste opdracht verkreeg ik eigenlijk via toeval. Ik reageerde op een oproep via twitter. Deze oproep bleek niet meer actueel, maar ze zochten wel een adviseur op het vakgebied waar mijn expertise lag. En zo kwam van het één het ander en had Port Solutions haar eerste opdracht.
Port Solutions Rotterdam helpt bedrijven in de logistieke en maritieme sector met het verbeteren van het rendement. Mijn persoonlijke doel is om binnen nu en 5 jaar een aantal mensen aan het werk te kunnen zetten en het liefst ook internationaal aan het werk te zijn. Voor mij is Port Solutions nu al een succes. Ik sluit het jaar af met een mooie jaarrekening en ik word blij van mijn werk. Dat is voor mij ongelooflijk belangrijk. Nu sta ik op het punt van groei. Belangrijk is om flexibel te blijven, dat is cruciaal voor innovatie. In de haven gebeuren op dat vlak fantastische zaken, maar op sommige aspecten is de havenlogistiek nog wat stug georganiseerd. Om die innovatie nog beter en soepeler vorm te geven, wil ik graag mijn bijdrage leveren.
Vertrouwen is niet maakbaar: Dat is er of dat is er niet!
Samenwerken, transparantie en data delen is de sleutel als je beter en efficiënter wil werken. Hiervoor is het nodig dat er meer onderling vertrouwen in de logistieke sector komt. Er moet een gemeenschappelijk doel over de keten heen worden benoemd. Vervolgens heb je een ketenregisseur nodig die de regie pakt in de keten. Deze manier van werken zie je bijvoorbeeld bij Ikea en Ahold, maar is nog niet bij ieder bedrijf de manier van werken. Het is voor veel bedrijven in de logistiek nog een hele stap om samen te werken en vanuit vertrouwen data te delen. Vertrouwen is echter niet maakbaar. Dat is er of dat is er niet. Het creëren van vertrouwen kan niet ontstaan door een app die je ontwikkelt. Het is echt een sociale innovatie, waarbij meer feminiene waarden zoals werken vanuit de verbinding en empathie van grote waarde zijn. Logistiek is echter een mannenwereld. Er is bijna geen overleg waar naast mij een andere vrouw aansluit. Ik faciliteer en ondersteun de betrokken partijen vanuit mijn waarden om gezamenlijk deze beweging in te gaan zetten. Ik hoop dat er meer partijen opstaan die vanuit dit zelfde gedachtegoed werken. Dat hoeven niet per se vrouwen te zijn. Alleen door het in balans krijgen van mannelijke en vrouwelijke waarden kan de logistieke keten echt verbeteren.
Houd focus op de zaken die je energie opleveren en dan komen die euro's vanzelf binnen!
Het is voor mij fataal als de routine in mijn werk de overhand neemt. Daarom probeer ik in mijn werk continu een gebied op te zoeken waar ik nog niet alles van weet. Dat maakt me rijker. In het aanpakken van werk luister ik daarnaast goed naar mijn gevoel. Ik doe niets meer wat niet goed voelt. Dat heb ik één keer gedaan en daar heb ik heel veel van geleerd. Ik merkte dat ik chagrijnig werd, omdat er geen vertrouwen tussen mij en de samenwerkingspartner was. Dat vreet echt aan mij en dan ben ik niet meer in staat om te genieten van de dingen die ik echt belangrijk vind. Op basis van deze ervaring heb ik geleerd dat een keuze die alleen op harde euro's gebaseerd is, maar geen energie oplevert, geen goede keuze is. Houd focus op de zaken die je energie opleveren en dan komen die euros vanzelf binnen.