Vi­sie & Lef zijn be­pa­lend voor on­der­ne­mers­suc­ces, Dia­na Ma­troos, pre­sen­ta­tor

Ie­de­re week is Dia­na Ma­troos te ho­ren op BNR met een nieuw, ei­gen pro­gram­ma, ZZP Ca­fé, en pre­sen­teert ze voor RTL: RTL Z, Edi­tie NL en RTL Nieuws. Dia­na is zelf­stan­dig pre­sen­ta­tor, in­ter­vie­wer, dag­voor­zit­ter en pre­sen­ta­tie­coach. Haar ac­ti­vi­tei­ten heb­ben al­le­maal met el­kaar te ma­ken: het gaat om wat men­sen be­weegt en zor­gen dat het ver­haal dat zij te ver­tel­len heb­ben op de bes­te ma­nier naar bui­ten komt. Dia­na is voor­al ge­ïn­te­res­seerd in on­der­ne­mers waar­bij zij op zoek gaat naar 'W­hat ma­kes them tick? '

TEKST: Jorissa Neutelings - 09/12/2014
Wei­nig ver­ha­len blij­ven je bij Wat past echt bij jou?

Tijdens mijn presentatie-coaching richt ik me niet op mediatraining, maar juist op het geven van presentaties: hoe ga jij jouw verhaal aan het publiek vertellen zodanig dat het blijft hangen. Belangrijk daarbij is dat mensen authentiek en zichzelf blijven. Veel mensen hebben zichzelf trucs aangeleerd waardoor ze onecht worden of hebben een rolmodel als voorbeeld in gedachten: "Die staat wel heel ver van jou af", denk ik dan. Het zoeken naar de unieke kracht van die persoon en af te wegen hoe bijzonder het verhaal nu eigenlijk is, dat geeft de kick. Er zijn maar weinig verhalen die je na een tijdje nog kunt reproduceren. De kern van een succesvol verhaal is om boven water te krijgen: waar zit nu de vernieuwing, wat is de eye opener? Daarnaast kan een persoonlijke insteek enorm raken.

Zon­der lef en vi­sie krijg je geen suc­ces

Maak tech­niek on­der­ge­schikt aan au­then­tiek Wat maakt jouw ver­haal bij­zon­der?

Er is geen blauwdruk voor succes, ik begin daarom bij mijn presentatie-coaching altijd met een interview. Wat maakt jou en jouw verhaal bijzonder: dat kan een persoonlijke ervaring zijn, een impactvolle gebeurtenis of een gerealiseerde doorbraak, maar uiteraard ook de eigen personality. En vervolgens komt de vraag: hoe sluit dat aan bij jouw publiek dat je wilt boeien?
Belangrijk is om regie te nemen over je eigen verhaal: nog te vaak kom ik mensen tegen die een presentatie moeten geven over een thema dat hen zelf niet interesseert. Binnen veel bedrijven worden medewerkers ook niet uitgedaagd om over hun verhaal na te denken en komen dan met containerbegrippen. Ik stimuleer hen dan om die begrippen concreet te maken en met voorbeelden en anekdotes te komen om het verhaal te laten leven. Ik merk dan dat ze dat lastig vinden. Maar voor een succesvolle presentatie is de kern, de echtheid, belangrijker dan de techniek. De techniek helpt je alleen om jouw verhaal goed op te bouwen en optimaal over te laten komen.

De ech­te ziel van een on­der­ne­mer of be­drijf blijft boei­en

Ben ik nog be­zig met wat ik wil?

Omdat ik zelf ook ondernemer ben, heb ik in 2014 tijd gemaakt voor mijn eigen zoektocht, het vaststellen van mijn kern, mijn core. Ik begeleid vaak anderen maar ben nu op zoek gegaan naar een coach voor mijzelf om vragen te beantwoorden als: "Wie ben ik nu, wat maakt mij anders, wat wil ik en ben ik nog steeds bezig met wat ik wil? " Je bent vaak zo druk aan het werk, dat ruimte maken voor jezelf er bij inschiet. Ik weet dus uit eigen ervaring wat een ondernemer aan de andere kant van de tafel ervaart. Een van de vruchten van mijn tocht is mijn nieuwe website dianamatroos.com. Bij bedrijven speelt ook, wat is nu de ziel, de core, waarom doen wij wat we doen? Door jaren maar gewoon door te werken, is dat vaak naar de achtergrond geschoven. Een mooi voorbeeld hiervan haal ik uit mijn interview met Joop Munsterman van FC Twente die ik een tijdje terug interviewde. Die club was op sterven na dood, maar door een plan om FC Twente weer in de samenleving te brengen, de buurt te betrekken, de kinderen aan te spreken, de voetballers bereikbaar en zichtbaar te maken, is FC Twente nu een succesvolle club. De voetballers voelen zich weer gesteund door het publiek en gaan daardoor beter voetballen en het stadion zit weer vol. Die kippenvelverhalen, dat vind ik mooi aan mijn vak, dat ik de begeesterde ondernemers mag interviewen en zo inspiratie voor anderen kan vormen.

Vi­sie en lef zijn be­pa­len­de in­gre­di­ën­ten Ik weet wat een suc­ces­vol­le ba­sis is

Door de vele ondernemers die ik spreek, is mij wel duidelijk wat een succesvolle basis is voor een goed lopend bedrijf. Voor een echt goede ondernemer is het cruciaal om een visie te hebben en lef te tonen. Regelmatig blijkt dit te missen. Het is moeilijk om van de gebaande paden af te gaan, de omgeving reageert vaak met onbegrip. Daarom zeg ik: focus op jezelf. Concurrentie is er, maar laat je er niet door weerhouden. Durf te gaan en durf te kiezen voor groei en blijf weg van bijzaken.
Mijn belangrijke advies: verzamel positieve ondernemers om je heen en blijf openstaan voor positieve kritiek. Positiviteit maakt je zelf opgewekt en zorgt ervoor dat anderen met jou willen verbinden. Humberto Tan vind ik daarin een sprekend voorbeeld. Hij is positief en open, daardoor trekt hij mensen en business aan.

Reageer op dit artikel
*

Welke kleur heeft een rood logo? (antwoord in kleine letters)

  • Geef hier je reactie!