Resultaat is iets anders dan succes. Lilian van Achterberg, Girasol
Lilian leidt Girasol Natural Products B.V., een productiebedrijf voor verzorgende cosmetica en voedingsupplementen. Haar klanten vindt ze in het business to business kanaal zoals merkeigenaren en de cosmetica-industrie. "We zijn goed in klein zijn". We kunnen producten maken die niemand anders ècht goed kan maken en ook nog op een verantwoorde manier. Zeep maken is niet lastig, wel zepen die iets extra's doen voor consument.
TEKST: Jorissa Neutelings - 01/10/2014
Van moeilijk te maken emulsies, gaat mijn hart sneller kloppen. Ontwikkelen is onze kracht, we kunnen kleinschalig werken, in kleine oplages, zodat we meegroeien met onze klanten.Om op deze manier te werken is een eis dat we het leuk vinden om met de klant samen te werken. De relatie moet goed zijn, samen groeien, elkaar helpen, lange termijn en geen prijsvechter, dat is wat ons drijft. We zijn geen retailers; ik heb in die branche gewerkt en daar draait het vooral om de prijs, Girasol draait om toegevoegde waarde.
Ik ben ooit begonnen met Girasol omdat we kansen zagen in deze branche, de beslissing viel op een bankje op de Alpe D'Huez. Samen met mijn man besloten we er voor te gaan. Nu na 9 jaar buffelen, willen we marktpositie behouden, maar ook groeien zodat het bedrijf onafhankelijker van ons kan draaien. Dat geeft ruimte aan de managers in ons bedrijf en aan ons om meer initiatieven te ontplooien. Maar voor nu is verankeren van de goede basis met goed personeel nummer 1. In 9 jaar zijn we verviervoudigd , begonnen met 7. We hebben in die tijd veel in management geïnvesteerd, en zijn nu bezig met 2e lijn uit te bouwen. Onze mensen leiden we zelf op.
Het leven is te kostbaar voor rotdagen
Elke dag is voor mij een goede. Tijd is kostbaar, daar moet je toch een feest van maken? Natuurlijk moet ook ik vervelende klussen doen. Ik zorg dat er iedere dag iets is waar ik het gevoel in vind dat ik iets bijdraag, dat iets wat ik doe er toe doet, zodat ik een dag altijd positief kan afsluiten. Daarom is een goede en leuke relatie met onze klanten zo belangrijk en dat we het in mijn bedrijf samen goed hebben. Mijn inzet moet het leven van mezelf en anderen beter maken.
Mijn beslissingen voor het bedrijf baseer ik nu altijd op een combinatie tussen hart en hersens. Dat is zeker niet altijd zo geweest. De eerste 10 jaar was ik heel rationeel en zakelijk, ik denk dat ik nu dichter bij me zelf sta. Ben wellicht ook milder, minder zwart-wit naar anderen toe. Ik zie nu scherper dat iedereen kwaliteiten heeft en dat het een uitdaging is om die naar boven te halen door het creëren van de juiste omstandigheden.
Ik hoef niet naast Richard Branson in het vliegtuig te zitten
Tot op heden zijn er heel veel mensen die mij inspiratie hebben gebracht maar heb niet er niet een die ik in het bijzonder volg of verafgood. Voor Neelie Smit heb ik wel gezonde bewondering maar ik loop niet met de wens rond om haar of andere topvrouwen of mannen te ontmoeten. Tegenwoordig ga ik meer voor het echte gesprek dan voor een korte dialoog met een beroemde ondernemer zoals Richard Branson.
Gezamenlijk succes behalen is het mooiste wat er is. Elke dag probeer ik een moment te creëren om met het team in een flow te komen door mensen met elkaar en aan een gezamenlijk doel te verbinden om zo die dikke plus te kunnen noteren. Resultaat is prettig maar meer individueel, met een team bouw je echt succes.
Jij kunt zaken die niemand anders kan!
Om zakelijk geluk te vinden, raad ik anderen aan om vooral dicht bij jezelf te blijven. Lijk op niemand, jij kan zaken die een ander niet kan. Elke dag gelukkig beginnen en gelukkig afsluiten. Je moet je eigen broek ophouden, je eigen geluk heb je in de hand, bepaalde omstandigheden daar gelaten. Als ik een dag geen lol heb, moet ik nadenken of ik op de juiste plek zit. Neem dan een beslissing, is mijn devies.