Juichende gasten maken mij blij, Souad El Hamdaoui, Euromast
Souad el Hamdaoui is eindverantwoordelijke voor de Euromast. De Euromast is 365 dagen per jaar geopend en verwacht dit jaar 430.000 gasten te ontvangen. Er werken 100 mensen. Als directeur van Euromast Horeca BV te Rotterdam focust zij zich op de commerciële en financiële activiteiten: verkopen van toegang, horeca en logies naast feesten en partijen. Alles draait om het beleven van de Euromast: van hotelovernachtingen tot vergaderarrangementen, van productpresentaties tot diners in de brasserie.
TEKST: Jorissa Neutelings - 18/11/2014
Het is een functie met veel afwisseling en lange dagen doordat we als bedrijf ook lang open zijn. Ik probeer iedere maandag en donderdag aanwezig te zijn op onze locatie en zichtbaar te zijn voor mijn medewerkers. Ik schuif daarom regelmatig aan bij overleggen. Ik zit graag bovenop de cijfers, wil exact zaken weten zoals bijvoorbeeld onze tableturn ratio. Zo houd je goed voeling bij de commerciële voortgang. Initieel waren alle financiële taken uitbesteed. Dat hebben we aangepakt en zijn overgestapt naar een andere constructie met een kleiner administratiekantoor en een controle door een accountant. Zo hebben we zelf meer controle over onze cashflow en rapportages.
Ik verbeeld de American Dream: jong beginnen en doorgroeien tot directeur
In de laatste fase van mijn studie, nam ik een baan aan als tijdelijk medewerker bij de Euromast om mijn collegegeld bij elkaar te sprokkelen. Eigenlijk ben ik er nooit meer weggegaan. Ik kreeg een uitnodiging om na mijn studie te blijven werken en ben doorgegroeid naar de positie die ik nu heb. Ik werk al sinds mijn 15e in de horeca en heb van mijn hobby mijn werk kunnen maken. Inhoudelijk is mijn werk natuurlijk wel erg veranderd. Ik sta niet meer zelf achter de bar of bediening maar kan mijn taken goed delegeren omdat we hier werken met zeer capabele medewerkers. De link die ik heb met Food & Beverages blijft trekken, daar zal ik zeker nog meer activiteiten op willen ontplooien. De Euromast is een prachtig bedrijf, en omdat de Euromast eigendom is van Brotherhood Holding BV kan ik naast de Euromast ook bezig zijn met nieuwe initiatieven zonder de Euromast los te laten.
Ik heb niet een beschreven voorbeeld of inspiratiebron. Zakelijke wijsheid kan overal vandaan komen, zoals de vrouwelijke ondernemerstafel van VNO NCW of de besturen waar ik in zit. Ik heb geen hiërarchisch leidinggevende maar spar wel regelmatig met de aandeelhouders. Mijn MT is heel belangrijk voor mij, we klaren een mooie klus, ook in de laagconjunctuur hebben we in absolute aantallen kunnen plussen. Daarnaast hoop ik zelf een bron van inspiratie en voorbeeld te zijn voor mijn MT.
Marketing = kwaliteit + mensen
We doen nooit concessies aan kwaliteit,. We gaan niet meer verdienen als we opleidingen weghalen of kleine details weglaten zoals een koekje bij de koffie. Het belangrijkste is om altijd te blijven investeren in mensen en dus in marketing. Ik vind namelijk dat opleidingsbudget marketing is. Mijn mensen maken het verschil, daarvoor komen mensen terug. Ik geloof in aanwezig blijven in de markt, zichtbaarheid vergroten en continu kwaliteit nastreven. Kwaliteit bij de Euromast is gebaseerd op, en uitgewerkt door specialisten. Onze "Mastkaarthouders" geven feedback op onze diensten en worden uitgenodigd voor proeverijen om zo bediening en gerechten te beoordelen waardoor wij ons kunnen verbeteren.
Mijn dagelijks streven is juichende gasten, daar horen ook tevreden medewerkers bij, dat houdt nauw verband met elkaar. Ik meen dat als je echt wilt, dan geloof ik dat je je doel kan bereiken. Blijf dichtbij wat je leuk vindt en wordt daar extreem goed in. Dus, als je schoenmaker wilt worden, zorg dan dat je de beste van de stad bent. Ik ben zelf het beste voorbeeld dat het kan, als je echt wil en er voor durft te gaan.
Reach for the sky, always