Handelen in bloemen en communicatie, Katja Bouwmeester, FloraHolland
"We draaien 4,5 miljard omzet, verkopen12,5 miljard bloemen en planten per jaar en zijn daarmee topspeler in de sierteelt sector. FloraHolland is een coöperatie en bestaat al 103 jaar! Naast deze lange historie werk je binnen dit bedrijf met kwekers: échte mensen die met hun voeten in de klei staan. Daar houd ik wel van. FloraHolland past mij als een handschoen." Deze duidelijke uitspraken zijn van Katja Bouwmeester. Zij bestuurt alle media- en communicatiemiddelen bij FloraHolland, zowel on- als offline. Dat gaat van de communicatie via internet, binnen de FloraHolland community, via social media, intranet, ledenblad en het personeelsblad. "Ik werk met een team van 11 mensen. Daarnaast mag ik me ook nog bemoeien met de huisstijl van onze organisatie. Eén van mijn huidige opdrachten is het 'branden' van FloraHolland op basis van de nieuw geformuleerde strategie. Het is een pittige portefeuille, maar ik vind het heerlijk."
TEKST: Jorissa Neutelings - 06/07/2015
Toen ik hier startte gebeurde er veel in korte tijd: reorganisatie, stakingsacties van medewerkers en leden die jaarrekening afkeurden. En er moest ook enorm veel gebeuren op het vakgebied communicatie. Dat kwam mooi samen. De afdeling Communicatie (Advies en Media) heeft zich in deze uitdagingen goed kunnen profileren met een nieuwe wijze van communiceren. Meer persoonlijk, meer open, en met gebruik van nieuwe media. De rode draad in mijn carrière is dat het overal waar ik kom 5 voor 12 is. Dit zegt wat over mij: ik wil altijd een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en verandering van een organisatie. Ik begeleid vaak de organisatie in het meer naar buiten kijken. Meer markt- en klantgericht. Zo gauw het beheren wordt, ben ik weg. Ik werk nu met een compact team. In mijn vorige functies was ik gewend om met tenminste 20 mensen te werken met ook marketingfuncties erbij, en daar zaten dan nog coördinatoren tussen. Dat is nu niet het geval waardoor ik veel dichter op het echte werk zit en veel beter zie waar mijn mensen tegenaan lopen. En ik vind het uitvoeren van mijn eigen adviezen ook behoorlijk leuk.
Ik wil altijd een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en verandering van een organisatie
De focus binnen FloraHolland ligt momenteel op het uitrollen van de nieuwe strategie: FloraHolland 2020. De afdeling Communicatie begeleidt de implementatie hiervan vanuit de communicatieve kant naar interne en externe stakeholders. Dat doen we niet met zakelijke communicatie, maar met warmte en openheid. We hebben er nadrukkelijk voor gekozen om ook het tegengeluid een podium te geven. Bij zo'n grote verandering is het logisch dat niet iedereen het begrijpt of accepteert wat er staat te gebeuren. Daar moet je naar luisteren om begrip te kweken. Je hoort op deze manier wat de mensen nodig hebben om een uitdaging wél aan te gaan. Vaak kies ik om de stem van de stakeholder te zijn. De leden van de directie of de programma-managers zitten soms zo in de inhoud dat ze minder bezig zijn met de impact van hun doen en laten, hoe hun verhaal overkomt. Ik stel hun dan kritische vragen om ze tot meer scherpte aan te zetten. Het moet zo zijn dat de boodschap door één ieder die hier werkt (en dat zijn zo'n 3500 mensen) en onze leden en hun klanten begrepen, en ook geloofd en omarmd wordt.
Na afronding van mijn studie Kunstgeschiedenis wist ik heel zeker dat ik niet de wetenschap in wilde. Om die reden ben ik in de uitzendbranche gaan werken om bedrijven van binnen te kunnen bekijken. Ik heb 2 jaar bij Content gewerkt en had daarmee gelijk een verantwoordelijke baan op mijn 26e. Daarna ben ik gevonden door de politie Utrecht die iemand zochten voor hoofd Communicatie bij Stadstoezicht. Zij hebben direct 2 jaar lang in mij geïnvesteerd met marketingcommunicatie opleidingen en begeleiding omdat ze me qua persoon geschikt vonden voor het opbouwen van werving van toezichthouders en de marketingcommunicatie. Vanuit die rol heb ik de hang gekregen naar werken binnen wat tragere culturen waar veel moet veranderen. In de ruim 10 jaar bij de grootste FNV vakbonden heb ik het allermeest geleerd en ook erg naar mij zin gehad. Bedrijven met een ziel en hoog betrokken mensen vind ik fantastisch. Dat heeft FloraHolland ook. Mensen meekrijgen in een andere manier van denken en werken, meer klant en markgericht, en de eigen afdeling ontwikkelen werd de rode draad in mijn loopbaan en is ook weer mijn taak hier binnen FloraHolland.
Ik kom altijd in 5 voor 12 situaties terecht. In dergelijke situaties is het nodig dat zaken helder worden benoemd en ik durf dat
Mijn moeder is goed opgeleid en had een baan. Dat was toentertijd best bijzonder. Mijn moeder laat mensen echt in hun waarde en ze veroordeelt niemand. Daar kan ik nog wat van leren. Ik heb best snel mijn mening gevormd. Ik vind haar een heel wijze en bijzondere vrouw. In een gesprek met een CEO waar ik 2 keer voor heb gewerkt, kwamen we op de vraag wat ik de komende 20 jaar ga doen. Hij zei: "Toen ik jou 10 jaar geleden ontmoette dacht ik: Die schaaft nog wel bij!". Dat bijschaven heeft echter nooit plaatsgevonden. Hij adviseerde mij om dichtbij mezelf te blijven en om mijn kwaliteiten uit te buiten. Ik kies daarom nu situaties uit die echt bij mij passen. Vandaar ook dat ik altijd in de 5 voor 12 situaties terecht kom. In dergelijke situaties is het nodig dat er zaken helder worden benoemd, en ik durf dat. Daarna ga ik ook aan de slag met wat er beter moet of vernieuwd moet worden. Ik word als direct en recht door zee ervaren. Aangezien diplomatie niet één van mijn sterkste eigenschappen is en altijd zeg waar het op staat, past deze rol van goed bij mij.
Vrouwen wachten teveel af. Voor succes moet je niet afwachten; je moet het gaan halen
Stilstand is achteruitgang voor mij. Persoonlijke en ook ontwikkeling in je vakgebied vind ik erg belangrijk. Ik stimuleer mijn mensen dan ook altijd om opleidingen te volgen en om buiten de deur te kijken naar andere bedrijven. Daar van te leren. Je kunt niet alles uit jezelf halen. Ik geloof dat iedereen dát onderwerp uit moet kiezen om in te ontwikkelen waarvan je het vuur in je ogen krijgt. Als je dat beetpakt en verder uitbouwt dan word je uniek en ben je niet te stoppen. Vrouwen wachten teveel af, vind ik. Maar voor succes moet je niet afwachten; je moet het gaan halen. Vraag bijvoorbeeld om een opleiding, durf te zeggen dat jij degene bent die dat project wil doen of iets heeft neergezet en draag dat vol trots uit.