Mijn hart is rood-groen, Prisca Ancion- Kors, Stichting Reclame Code
Prisca Ancion is directeur van de Stichting Reclame Code. De Stichting ziet er op toe dat er op een verantwoorde manier reclame wordt gemaakt door het adverterend bedrijfsleven. "We vinden het ook belangrijk dat de consument weet wat hij kan doen als reclame ongewenst of misleidend is. De jonge consument verdient hierbij bijzondere aandacht. Het logo van de Stichting is daarom rood en groen. Rood staat voor de rechtbank; iedereen kan een klacht over reclame indienen bij de Reclame Code Commissie die beoordeelt of iets wel of niet goed is. Groen vertegenwoordigt de pro-activiteit tot verantwoorde reclame die we stimuleren binnen het bedrijfsleven, o.a. via copy advies, presentaties en voorlichting.", aldus Prisca Ancion.
TEKST: Jorissa Neutelings - 17/03/2015
Als Stichting Reclame Code zijn we niet de front-runner omdat we volgend zijn op de actie van bedrijven. We kunnen wél bedenken hoe we willen dat alle technische mogelijkheden op een verantwoorde manier gebruikt en ingezet worden in advertising. Bedrijven willen in de toekomst nog nadrukkelijker interactie met de consument en hun reclame zoveel mogelijk persoonlijk richten. Eventuele klachten die daaruit voortvloeien willen zij in eerste instantie zelf oplossen. Het bedrijfsleven bepaalt hoe ze die toekomstige relatie met de consument wil inrichten. De stichting denkt met hen mee en levert aan hen informatie, bijv. over buitenlandse initiatieven, die zij nodig hebben om dit verantwoord te doen.
Ik heb van het begin af aan geleerd dat het belangrijk is om mensen in hun waarde te laten en je te verdiepen in hun specifieke taak
Als je begint met leidinggeven, begin je vaak bedeesd. Ik weet nu dat ik de verantwoordelijkheid kan en wil dragen. Het leidinggeven gaat mij steeds beter af omdat ik de nodige ervaring heb opgedaan. Voordat ik Rechten ging studeren, heb ik als operatie-assistente gewerkt. Daar had ik te maken met allerlei disciplines waarmee je moest samenwerken, van chirurg tot de schoonmaker van de OK. De schoonmaker moest bijvoorbeeld niet alleen grondig, maar ook snel door de OK heen omdat de volgende operatie op de planning stond. Deze schoonmaker kon je niet dwingend opleggen hoe hij/zij het werk moest doen en binnen welke tijd. Ik heb van het begin af aan geleerd dat het belangrijk is om mensen in hun waarde te laten en je te verdiepen in hun specifieke taak. Daarnaast dien je goed in het oog te houden wat er allemaal goed gaat. Dat benadruk ik vervolgens zoveel mogelijk. Hierdoor krijg je op een positieve manier mensen mee en zorg je voor beweging.
Ik heb een goede opleiding bij advocatenkantoor De Brauw Blackstone gehad. Ik heb daar geleerd om een probleem secuur en zorgvuldig te analyseren. Daarnaast heb ik geleerd hoe je dit vervolgens goed verwoordt en opschrijft. Ik had daar niet de gemakkelijkste leidinggevenden. Vaak gespeend van persoonlijke sensitiviteit, werd ik met zakelijke directheid gecorrigeerd en bijgestuurd. Check, check, dubbel check werd als standaard werkwijze verwacht. Dat heeft me echt gevormd. Zelf ben ik ook vrij direct in mijn leidinggevende stijl. Het is altijd vrij snel duidelijk wat ik ergens van denk. Zelf zie ik dat niet zo als een positieve eigenschap en het is dan ook een aandachtspunt waar ik nog steeds aan werk. Goed kunnen luisteren en geduld blijken toch uiteindelijk het meest efficiënte om gestelde doelen te bereiken.
Ik wil voor mezelf de mogelijkheid creëren dat ik een leven leid, zoals ik dat wil
Mijn drive is altijd geweest om mijn eigen zelfstandigheid te bewaren. Ik wil voor mezelf de mogelijkheid creëren dat ik een leven leid, zoals ik dat wil. Ik heb drie kinderen in drie jaar gekregen en ik heb een balans nagestreefd waarbij ik me gelukkig voel. Ik wist voor mezelf dat ik die balans nooit ging bereiken als ik in de advocatuur was blijven werken. Het tijdschrijven bijvoorbeeld, 24 uur beschikbaarheid voor cliënten, legt een enorme druk op. Ik maak mijn eigen keuzes en ik baseer me daarbij op wat ik aankan. De advocatuur bood daarbij niet het perspectief wat ik wilde.
Ik heb het geluk gehad dat ik altijd voorzitters van het bestuur van de Stichting Reclame Code heb gehad die pasten bij de fase waar de Stichting in zat. Ze hebben me allemaal geïnspireerd en het mogelijk gemaakt om de belangen van de markt adequaat te kunnen vertalen naar een goed functionerend systeem van zelfregulering . Daarnaast heb ik vanuit mijn rol veel zicht op innovaties. We zijn als expertgroep betrokken bij een project dat 'Shopping Tomorrow' heet. Hierin kijken wij met jonge ondernemers en marketeers naar de toekomst hoe verantwoord reclame maken ook in het digitale tijdperk gerealiseerd kan blijven. Het rapport komt in juni uit. Het is zo inspirerend om te horen hoe de marketeer van de toekomst hiernaar kijkt en waar ze mee bezig zijn.
De wereld van morgen is erbij gebaat dat de consument goed geïnformeerd is en daar zelf ook naar streeft
De consument wordt gevoed door informatie die op hem af komt. De wereld van morgen is erbij gebaat dat de consument goed geïnformeerd is en daar zelf ook naar streeft. Daarom geloof ik ook dat de kinderen vanaf 7 jaar media-wijs gemaakt moeten worden. Echt alles uitleggen, hoe moet je met informatie omgaan, de digitale ontwikkelingen gaan zo snel, dat de consument van morgen anders achter de feiten blijft aanlopen. In opleidingen moet goede voorlichting worden gegeven over alle ontwikkelingen. Omdat grenzen van reclame vervagen en reclame steeds meer integreert in communicatie, zoals in social media, moet de jonge consument vroeg worden betrokken bij alle mogelijkheden om zelf kritisch te blijven en weloverwogen keuzes te maken.