Do it once, do it right. Linda Breur, Breur Groothandel voor Industrie
Linda is Directeur bij Breur, Groothandel voor Bouw en Industrie, een familiebedrijf dat ooit begon met levering van ijzerwaren aan particulieren. "We leveren gereedschappen, werkkleding, hang & sluitwerk en bevestigingsmaterialen. Onze kracht is dat we alles voor klant doen. Zo leveren we niet alleen materialen maar zorgen we voor koppelen van ICT systemen zodat de klant vanuit zijn systeem kan bestellen maar ook gemakkelijk alles kan terugvinden."
TEKST: Jorissa Neutelings - 29/09/2014
Hoe ziet je dagelijkse dag eruit? ik ben in ons bedrijf verantwoordelijk voor klanten, commercie, producten en (relatie)marketing. Een gemiddelde dag heb ik eigenlijk niet, maar ik probeer eerst naar kantoor te gaan, voor dat ik afspraken extern heb of langs de vestigingen ga en klantmails beantwoord. Ik vind het heerlijk om na te denken hoe we onze (nieuwe) klanten kunnen verrassen en een andere stem in deze wereld kunnen vertegenwoordigen.
Van vakantiebaan werd ik directeur
Ik werk ik hier al sinds mijn 16e. Eerst als vakantiebaan, na mijn studie ben ik echt in dienst gekomen toen mijn vader vroeg om de zaak over te nemen. Nu al weer bijna 18 jaar leid ik samen met mijn zus Breur. Ik heb het leukste vak wat er is, je mag alles zelf verder brengen, aanpassen. Ik ben er trots op dat we straks de enige in onze branche zijn die alle kwaliteitscertificaten heeft, we willen het heel goed doen, misschien wel typisch vrouwelijk.
Ik geloof in de kracht van opleiden. Iedere medewerker is ons visitekaartje, We hebben daarom iedereen een cursus 1 minuut presentatie aangeboden, van onze interieurverzorger tot de chauffeurs. Dat geeft een enorm positief gevoel binnen ons bedrijf maar vooral bij klanten: we trainen daarom veel, hebben iedere dag een ochtendstart met elkaar en overal hangen smileys. De focus op het positieve creëert een grote saamhorigheid.
Ontwikkelen is de sleutel naar geluk
Mijn voornaamste drijfveer is om iedere dag de organisatie beter te maken, zodat medewerkers het naar hun zin hebben, dat ze anderen stimuleren. Niets mooier dan als mensen zich ontwikkelen, laatst nog werd een medewerker van de buitendienst, afdelingshoofd. Mensen die zich ontwikkelen, worden beter en gelukkiger. Mijn kracht is te zien wat er bij iemand past en stimuleer hem dan in die richting.
Een zakelijk voorbeeld die mij inspireert heb ik niet, wel kan ik geraakt worden door persoonlijke verhalen van mensen die positief in het leven staan. Zakelijk is mijn zus heel belangrijk, zij is mededirecteur en pakt vooral de rol naar binnen op zoals administratief. We bellen per dag een paar keer of lopen bij elkaar binnen. We zijn zo verschillend, dat besluitvorming goed werkt en we ideeën van meer kanten belichten voor we er uit zijn. Mijn vader (oud-directeur) gaat nog steeds langs alle vestigingen. We zijn gewend hard te werken door hem. Echter, zijn aanpak is totaal anders en het is goed dat duidelijk is wie nu het bedrijf leidt.
Om succesvol te zijn en te blijven is het belangrijk dat je zelf altijd actief moet blijven, dat je moet bewegen en innoveren en nieuwe klanten moet bereiken, ook al ben je druk. Tot 2008 liep het hier vanzelf, maar doordat de crisis in de bouw wat achter de markt aanliep, een markt die voor ons heel belangrijk is, hadden we tijd om te anticiperen en zijn toen actief 2e spoor gaan volgen. In plaats van te wachten op business zijn we ons op een nieuwe branche erbij gaan focussen, hebben salesspecialisten aangenomen en moesten we het stuur veel meer in handen nemen. Dat heeft goed uitgepakt. Terugkijkend hadden we dit al eerder moeten doen, dit stuur mogen we nooit meer loslaten wat mij betreft.
Wacht niet op business! Ga aan de slag
Mijn belangrijkste advies aan andere vrouwen in business is: Blijf positief, en zorg dat je passie hebt voor wat je doet, doe wat bij je past. Zaken alleen om de winst, daar geloof ik niet in! Het gaat niet alleen om er zelf er beter van te worden maar hoe je je klant beter bedient. Daar geniet jij dan van mee. Ik geloof in lange termijn bouwen met ruimte om feest te vieren en succes te delen
Zakendoen is een spel, hoe meer jij de ander verrast en met passende ideeën komt, hoe beter je uitgangspositie is om te winnen. Neem jezelf niet te serieus en durf op te vallen. Onze grootste hit is dat we koeken serveren bij de koffie met de naam van onze beoogde klant, daar wordt nog een hele tijd over gepraat en maakt dat we opvallen naast eventueel andere, standaard offertes. Verrassen is verkopen!