Han­de­len in bloe­men en com­mu­ni­ca­tie, Kat­ja Bouw­mees­ter, Flo­ra­Hol­land

"We draai­en 4,5 mil­jard om­zet, ver­ko­pen12,5 mil­jard bloe­men en plan­ten per jaar en zijn daar­mee top­spe­ler in de sier­teelt sec­tor. Flo­ra­Hol­land is een co­ö­pe­ra­tie en be­staat al 103 jaar! Naast de­ze lan­ge his­to­rie werk je bin­nen dit be­drijf met kwe­kers: éch­te men­sen die met hun voe­ten in de klei staan. Daar houd ik wel van. Flo­ra­Hol­land past mij als een hand­schoen." De­ze dui­de­lij­ke uit­spra­ken zijn van Kat­ja Bouw­mees­ter. Zij be­stuurt al­le me­dia- en com­mu­ni­ca­tie­mid­de­len bij Flo­ra­Hol­land, zo­wel on- als of­fli­ne. Dat gaat van de com­mu­ni­ca­tie via in­ter­net, bin­nen de Flo­ra­Hol­land com­mu­ni­ty, via so­ci­al me­dia, in­tra­net, le­den­blad en het per­so­neels­blad. "Ik werk met een team van 11 men­sen. Daar­naast mag ik me ook nog be­moei­en met de huis­stijl van on­ze or­ga­ni­sa­tie. Eén van mijn hui­di­ge op­drach­ten is het 'bran­den' van Flo­ra­Hol­land op ba­sis van de nieuw ge­for­mu­leer­de stra­te­gie. Het is een pit­ti­ge por­te­feuil­le, maar ik vind het heer­lijk."

TEKST: Jorissa Neutelings - 06/07/2015
Di­ver­si­teit en reu­ring heb ik no­dig Over­al waar ik kom is het 5 voor 12

Toen ik hier startte gebeurde er veel in korte tijd: reorganisatie, stakingsacties van medewerkers en leden die jaarrekening afkeurden. En er moest ook enorm veel gebeuren op het vakgebied communicatie. Dat kwam mooi samen. De afdeling Communicatie (Advies en Media) heeft zich in deze uitdagingen goed kunnen profileren met een nieuwe wijze van communiceren. Meer persoonlijk, meer open, en met gebruik van nieuwe media. De rode draad in mijn carrière is dat het overal waar ik kom 5 voor 12 is. Dit zegt wat over mij: ik wil altijd een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en verandering van een organisatie. Ik begeleid vaak de organisatie in het meer naar buiten kijken. Meer markt- – en klantgericht. Zo gauw het beheren wordt, ben ik weg. Ik werk nu met een compact team. In mijn vorige functies was ik gewend om met tenminste 20 mensen te werken met ook marketingfuncties erbij, en daar zaten dan nog coördinatoren tussen. Dat is nu niet het geval waardoor ik veel dichter op het echte werk zit en veel beter zie waar mijn mensen tegenaan lopen. En ik vind het uitvoeren van mijn eigen adviezen ook behoorlijk leuk.

Ik wil al­tijd een bij­dra­ge le­ve­ren aan de ont­wik­ke­ling en ver­an­de­ring van een or­ga­ni­sa­tie

Te­gen­ge­luid een po­di­um ge­ven Ik ben de stem van de sta­ke­hol­der

De focus binnen FloraHolland ligt momenteel op het uitrollen van de nieuwe strategie: FloraHolland 2020. De afdeling Communicatie begeleidt de implementatie hiervan vanuit de communicatieve kant naar interne en externe stakeholders. Dat doen we niet met zakelijke communicatie, maar met warmte en openheid. We hebben er nadrukkelijk voor gekozen om ook het tegengeluid een podium te geven. Bij zo'n grote verandering is het logisch dat niet iedereen het begrijpt of accepteert wat er staat te gebeuren. Daar moet je naar luisteren om begrip te kweken. Je hoort op deze manier wat de mensen nodig hebben om een uitdaging wél aan te gaan. Vaak kies ik om de stem van de stakeholder te zijn. De leden van de directie of de programma-managers zitten soms zo in de inhoud dat ze minder bezig zijn met de impact van hun doen en laten, hoe hun verhaal overkomt. Ik stel hun dan kritische vragen om ze tot meer scherpte aan te zetten. Het moet zo zijn dat de boodschap door één ieder die hier werkt (en dat zijn zo'n 3500 mensen) en onze leden en hun klanten begrepen, en ook geloofd en omarmd wordt.

Ik houd van tra­ge cul­tu­ren waar veel moet ver­an­de­ren Klant- en markt­ge­richt den­ken sti­mu­le­ren

Na afronding van mijn studie Kunstgeschiedenis wist ik heel zeker dat ik niet de wetenschap in wilde. Om die reden ben ik in de uitzendbranche gaan werken om bedrijven van binnen te kunnen bekijken. Ik heb 2 jaar bij Content gewerkt en had daarmee gelijk een verantwoordelijke baan op mijn 26e. Daarna ben ik gevonden door de politie Utrecht die iemand zochten voor hoofd Communicatie bij Stadstoezicht. Zij hebben direct 2 jaar lang in mij geïnvesteerd met marketingcommunicatie opleidingen en begeleiding omdat ze me qua persoon geschikt vonden voor het opbouwen van werving van toezichthouders en de marketingcommunicatie. Vanuit die rol heb ik de hang gekregen naar werken binnen wat tragere culturen waar veel moet veranderen. In de ruim 10 jaar bij de grootste FNV vakbonden heb ik het allermeest geleerd en ook erg naar mij zin gehad. Bedrijven met een ziel en hoog betrokken mensen vind ik fantastisch. Dat heeft FloraHolland ook. Mensen meekrijgen in een andere manier van denken en werken, meer klant en markgericht, en de eigen afdeling ontwikkelen werd de rode draad in mijn loopbaan en is ook weer mijn taak hier binnen FloraHolland.

Ik kom al­tijd in 5 voor 12 si­tu­a­ties te­recht. In der­ge­lij­ke si­tu­a­ties is het no­dig dat za­ken hel­der wor­den be­noemd en ik durf dat

De voor­de­len van min­der di­plo­ma­tiek zijn Hel­der en dui­de­lijk

Mijn moeder is goed opgeleid en had een baan. Dat was toentertijd best bijzonder. Mijn moeder laat mensen echt in hun waarde en ze veroordeelt niemand. Daar kan ik nog wat van leren. Ik heb best snel mijn mening gevormd. Ik vind haar een heel wijze en bijzondere vrouw.  In een gesprek met een CEO waar ik 2 keer voor heb gewerkt, kwamen we op de vraag wat ik de komende 20 jaar ga doen. Hij zei: "Toen ik jou 10 jaar geleden ontmoette dacht ik: Die schaaft nog wel bij!". Dat bijschaven heeft echter nooit plaatsgevonden. Hij adviseerde mij om dichtbij mezelf te blijven en om mijn kwaliteiten uit te buiten. Ik kies daarom nu situaties uit die echt bij mij passen. Vandaar ook dat ik altijd in de 5 voor 12 situaties terecht kom. In dergelijke situaties is het nodig dat er zaken helder worden benoemd, en ik durf dat. Daarna ga ik ook aan de slag met wat er beter moet of vernieuwd moet worden. Ik word als direct en recht door zee ervaren. Aangezien diplomatie niet één van mijn sterkste eigenschappen is en altijd zeg waar het op staat, past deze rol van goed bij mij.

Vrou­wen wach­ten te­veel af. Voor suc­ces moet je niet af­wach­ten; je moet het gaan ha­len

Gun je­zelf edu­ca­tie Dwing je­zelf om an­ders te kij­ken

Stilstand is achteruitgang voor mij. Persoonlijke en ook ontwikkeling in je vakgebied vind ik erg belangrijk. Ik stimuleer mijn mensen dan ook altijd om opleidingen te volgen en om buiten de deur te kijken naar andere bedrijven. Daar van te leren. Je kunt niet alles uit jezelf halen. Ik geloof dat iedereen dát onderwerp uit moet kiezen om in te ontwikkelen waarvan je het vuur in je ogen krijgt. Als je dat beetpakt en verder uitbouwt dan word je uniek en ben je niet te stoppen. Vrouwen wachten teveel af, vind ik. Maar voor succes moet je niet afwachten; je moet het gaan halen. Vraag bijvoorbeeld om een opleiding, durf te zeggen dat jij degene bent die dat project wil doen of iets heeft neergezet en draag dat vol trots uit.



Reageer op dit artikel
*

Welke kleur heeft een rood logo? (antwoord in kleine letters)

  • Vrouwelijke lezer - maandag 6 juli 2015 18:42

    Als ik het interview lees, vind ik haar naam KATJA bij het verhaal passen. Iemand die vooruit wilt. Pittige vrouw. "STILSTAND IS ACHTERUITGANG". Dat is voor iedereen en voor op elke leeftijd. Ik noem het indutten. Met zulke mensen komen wij niet vooruit !! Reageer

  • Maud - maandag 13 juli 2015 10:49

    Wat een energie spat er van dit interview af zeg! Heel gaaf en pittig verhaal: een vrouw met pit! Reageer