Van ad­vo­caat naar pu­bliek doel, Hen­drik­je Cre­bol­der, Rijks­mu­se­um

Hen­drik­je Cre­bol­der is hoofd van de Af­de­ling De­vel­op­ment bij het Rijks­mu­se­um. Het Rijks­mu­se­um heeft een bre­de groep be­trok­ke­nen; 5500 vrien­den, een gro­te groep schen­kers & fond­sen naast be­drij­ven die het mu­se­um steu­nen. Hen­drik­je heeft haar roots als ad­vo­caat en zij ziet daar­in een dui­de­lij­ke link met haar werk nu. De be­lang­rijk­ste rol van de­vel­op­ment is om re­la­ties te ont­wik­ke­len en te ver­bin­den en zo fi­nan­ci­ën te wer­ven voor het Rijks­mu­se­um.

TEKST: Jorissa Neutelings - 19/12/2014
Com­mer­ci­ë­le met cul­tu­re­le ver­bin­den met meer­waar­de voor de be­zoe­ker Sa­men­wer­ken is voor ons heel be­lang­rijk

Een mooi voorbeeld van ons werk vind ik de samenwerking met een partij als Eyewish. Zij zijn als partner aan ons verbonden. Met hun bijdrage kunnen we onderzoek doen naar glaswerk. Een promotiestudent is daar nu actief op en daarnaast kunnen we van dat geld een glasconservator aanstellen. Bijzonder is dat we een hele mooie collectie hebben in glas maar ook veel schilderijen uit de 17e eeuw waarop glas is afgebeeld. Zo dient de samenwerking met een commerciële partij meer doelen. We proberen bewust naar dergelijke partners te zoeken

Het Rijks­mu­se­um is van ie­der­een en voor ie­der­een!

Met een team be­reik je meer dan al­leen Luis­te­ren geeft ken­nis

Ik geloof dat we op alle vlakken meerwaarde kunnen creëren rondom het Rijksmuseum.
Kunst geeft extra verbeeldingskracht, je wordt even uit je eigen werkelijkheid getild. Daar werken we met zijn allen hard aan. Dit lukt alleen maar als je een bevlogen team hebt. Ik vind het belangrijk dat iedereen verantwoordelijk is voor het eigen werk maar zich daarnaast ook medeverantwoordelijk voelt voor het geheel. Je kunt met een team meer bereiken. Luisteren naar anderen geeft al meer kennis, het gevoel te worden gedragen door een organisatie helpt je nog meer.

Het Rijks­mu­se­um is hèt mu­eum van Ne­der­land Een wan­de­ling door de Ne­der­land­se tijd

In 2009 ben ik hoofd geworden van development. Halverwege de renovatie heb ik nagedacht : " Wat is nu belangrijk? Wie zijn we , voor wie zijn we er ?" We zijn het museum voor Nederland. Dat lijkt logisch en dat is het ook. Bij ons kun je een wandeling door de Nederlandse tijd maken met soms wat uitstapjes naar het buitenland. De kernwaarden authenticiteit, kwaliteit, persoonlijk, innovatief en eenvoud proberen we daarbij in alles door te voeren. We zijn van en voor iedereen, dat geeft plezier aan ons maar ook aan onze bezoekers. Alle samenwerkingen maken we persoonlijk, we willen iedereen kennen waarmee wij en voor wie we werken.

Niets is gro­ter dan de kracht van be­dan­ken

Hoe klein een bij­dra­ge ook is, be­dankt!

Mijn wortels liggen niet in de museumwereld. De eerste 10 jaar van mijn werkend leven was ik advocaat. De keuze voor het Rijksmuseum was gevoelsmatig. In plaats van een klant te laten winnen, hoop ik nu wat voor het publieke doel te kunnen doen. Alle competenties die ik nodig had als advocaat, komen hier terug: relaties opbouwen en de realisatie dat iedereen die bijdraagt, belangrijk is. Ik ben me daar zeer bewust van. We bedanken hier iedereen voor zijn bijdrage, hoe klein of hoe groot die bijdrage ook is. Zo blijft het Rijksmuseum wat het hoort te zijn, een museum van en voor ons allemaal. Hoe meer we met elkaar investeren, hoe beter het wordt. Als mensen dan bij je blijven, als die relatie wortel schiet, dan heb je pas echt succes. Wat je hebt, moet je koesteren. Dat geldt ook voor het persoonlijke leven.

Hard wer­ken loont Je moet op zoek naar ge­luk

Michelle Obama zei het heel treffend: there is no luck, there is only hard work. Ik geloof echt in hard werken. Geluk komt niet zo maar op je pad. Elke dag kun je zien als een verantwoordelijkheid dat je moet bijdragen, je ergens voor inzetten. Het maakt niet uit of dat betaald of onbetaald is. Stel jezelf de vraag: "Wat doe ik dat bijdraagt aan de maatschappij? Die verantwoordelijkheid zou iedere burger moeten voelen.

The­re is no luck, the­re is on­ly hard work. Mi­chel­le Oba­ma

Doe wat je be­looft

Mijn beste dagen breng ik door met externe contacten binnen de context van het Rijksmuseum. Als ik een sponsor blij heb gemaakt, als ik weet dat je goed werk hebt afgeleverd. Om echt goed te zijn in je werk heb je ook passie nodig, passie om het heel goed te doen. Voor mij is het heel belangrijk dat je afspraken nakomt. Wat je toezegt, doe je ook. Als we als team die passie hebben kunnen overbrengen aan onze partners en bezoekers en de verbinding is geslaagd, dan weet je weer waarom je doet wat je doet. En daarbij is een goed werkend team cruciaal. Ik vind dat werkgevers moeten investeren in teams. Je kunt als individu veel, maar niet als niet de gehele organisatie hetzelfde uitdraagt.

Reageer op dit artikel
*

Welke kleur heeft een rood logo? (antwoord in kleine letters)

  • Geef hier je reactie!