Strijd niet tegen voorbestemming, Angélique van Gils, The Makers
Angélique van Gils is de 3e generatie uit de Van Gils familie (herenmode, parfum etc) en ondernemer in 'the Makers' en 'Café Costume'. In 2006 heeft ze Café Costume met neef en nicht opgericht om maatwerk voor herenkostuums mogelijk te maken, maar dan op een fashionable way. De term 'Café' refereert aan een menukaart op basis waarvan je je keuze kunt maken. De kleding die vervolgens gemaakt moet worden, wordt verzorgd door The Makers met het motto: 'We make suits the way it suits you'. The Makers is nu een bedrijf van 25 medewerkers in Nederland en 1000 in Marokko en produceert voor zowel merken als private labels. Dit jaar heeft Angélique de keuze gemaakt om zich exclusief op The Makers te richten.
TEKST: Jorissa Neutelings - 28/11/2014
In de Van Gils familie ben ik het eerste kleinkind en eerste meisje van de 3e generatie. Ben voorbestemd om in de mode terecht te komen maar heb er tegen gevochten. Heb de eerste jaren van mijn opleiding en werk gezocht naar een eigen richting, ik wilde het voor mij zelf heel zuiver aanpakken en niet vanuit gemak het familievak in stappen. Uiteindelijk is mijn pad toch uitgekomen op fashion en begon ik in België met Café Costume.
Zonder de winkelvloerervaring, kun je de klant nooit echt begrijpen
Als ondernemer krijg je personeel en kom je steeds verder van de basis te staan. De basis is voor mij de wens van de klant en alles wat je als organisatie moet doen om dat waar te maken. Ik ben erg blij dat ik weet wat het is om een pak te verkopen. Dat ik begrijp dat bijvoorbeeld een trouwpak in een keer goed moet worden geleverd en geen vertraging mag oplopen. Mijn medewerkers moeten daarom allemaal in de winkel staan. Echter, andersom geldt de regel ook. Je moet begrijpen hoe de fabriek werkt. Als je in de winkel een bestelling sneller toezegt dan de reguliere productietijd, beïnvloedt dat de hele efficiëntie van de productie. Als je de keten begrijpt, begrijp je ook de impact.
Toen ik laatst van Marokko thuiskwam uit ons productiehuis, zat ik vol energie. Je zit daar boven op de mooie producten die we dagelijks maken, je hoort het letterlijk zoemen. De naaisters, het zijn met name vrouwen, creëren daar een heel bijzondere sfeer.
Dat maakt je zo blij, we maken zo veel mooie producten op onderscheidende wijze en daar staan we veel te weinig bij stil hoe bijzonder het is. Dat succes vinden we heel normaal.
Maak gebruik van de unieke waarden van mannen èn vrouwen
The makers heeft 3 aandeelhouders, mijn vader en 2 ooms. Hun opdrachten zijn zeer bepalend voor de doorontwikkeling van het bedrijf. Ik ben hier om de individuele klant te vertegenwoordigen, om de klantgedrevenheid te verhogen en echt te weten hoe we die individuele klant goed kunnen bedienen. Voorbeelden en inspiratie voor mijn aanpak zit in aanleg al in mijn vader en moeder.
Mijn vader is een bouwer en ondernemer, mijn moeder is er attent op dat alles goed en af is, ze heeft oog voor perfectie. Vrouwen hebben talenten die mannen niet hebben. Ik heb geleerd dat ik als vrouw zaken kan toevoegen die een man niet heeft. Andersom kan ik ook genieten van wat mannen goed kunnen. Bewondering heb ik voor Angela Merkel, ze staat er toch maar weer iedere keer. Vrouwelijke leiders kunnen zeer inspirerend zijn.
Durf te doen ondanks je angsten
Ik ken zo veel mensen die ideeën en dromen hebben maar altijd een weg vinden om iets niet te doen. Mijn advies: ga gewoon beginnen. Natuurlijk, iedere dag moet je je demonen bevechten, maar het geeft zo'n lekker gevoel als het lukt. Bovendien, achteraf is het vaak veel minder erg of lastig dat je er vooraf tegen aankijkt.