Ik ge­loof niet in apar­te hok­jes voor man­nen en vrou­wen, Ur­su­la van Zant­vliet Ro­ze­meij­er, Meer­Bu­si­ness Am­ster­dam

Ur­su­la van Zant­vliet Ro­ze­meij­er is di­rec­tri­ce van Meer­Bu­si­ness Am­ster­dam waar ruim 40.000 MKB be­drij­ven in de re­gio Am­ster­dam aan ver­bon­den zijn. Ur­su­la is een ener­gie­ke vrouw, re­sul­taat­ge­richt en met een groot hart voor MKB on­der­ne­mers. "In­clu­si­vi­teit is nor­maal; we moe­ten het met el­kaar doen."

TEKST: Sabine van Egeraat - 01/05/2020

Met B-Elle willen we een representatieve weergave geven van inclusiviteit binnen ondernemend Nederland. Gezien de enorme rol die het MKB speelt in Nederland, mogen de meningen en inzichten vanuit hun perspectief niet ontbreken. Daarom en omdat Ursula het hart op de tong draagt, heb ik erg uitgekeken naar mijn interview met haar. De huidige economische situatie geeft ondernemers veel stress en onzekerheden en Amsterdam is hard geraakt door het Corona-virus. MeerBusiness is niet alleen een plek gebleken waar ondernemers hun verhaal kwijt kunnen, maar is ook een zakelijke aanjager gebleven die een verbindende rol speelt voor velen in de regio.

MeerBusiness Amsterdam is een maatschappelijk communicatie platform voor ondernemende mensen en organisaties. Het platform helpt haar leden en partners bij het behalen van betere resultaten in een wereld en maatschappij die radicaal aan het veranderen is. Het doel van MeerBusiness is om ondernemers en managers uit de regio met elkaar in contact te brengen, om de business in de regio sterker te maken en gezamenlijk bij te dragen aan een duurzame en verantwoorde maatschappij.

De vraag die ik altijd als eerste stel: Hoe begin jij je dag gewoonlijk? Voor Ursula zijn de dagen gewoonlijk behoorlijk gevuld, en zeker met de huidige onzekerheden vergt het ook veel aanpassingsvermogen met haar netwerk. Ursula wordt gewoonlijk gewekt door haar kinderen en begint haar dag rustig met een kopje thee, samen met de kids. "Dit geeft mij de kracht om de rest van de dag energiek door te brengen."

Ur­su­la deelt

"Ik geloof niet in aparte hokjes voor mannen en vrouwen, we moeten het met elkaar doen." Iedereen moet zich kunnen profileren in het gewone zakenleven en hokjes-denken gaat noch mannen noch vrouwen daarbij helpen. De valkuil ligt in het feit dat mensen hun mening delen met gelijkgestemden, waardoor je eigen mening alleen maar bevestigd wordt. "Juist in een maatschappij waarin iedereen belangrijk is en mee kan doen, kunnen veranderingen plaats gaan vinden."

"Ondernemerschap is één van de belangrijkste kartrekkers in het uitroeien van hokjes-denken. Een goed team is daarbij onontbeerlijk en daar ontstaan wel wat uitdagingen. Corporates hebben grote HR afdelingen die goed talent relatief makkelijk kunnen aantrekken mede door hun bekende logo's. Voor MKB ondernemers is talent evenzo goed een must, maar moeilijker te vinden en te behouden."

"Toch zie ik hier ook kansen liggen", zegt Ursula. Zij gelooft erin dat er In ieder mens talent zit. Ze ziet in het ontplooien van talent een cruciale rol voor het MKB weggelegd. "Ik geloof namelijk in de sterktes van mensen en de kracht van MKB zit in het feit dat zij groei en een carrière bieden aan mensen met zowel een wetenschappelijke als een praktijkgerichte opleiding. Daarom is het zo belangrijk dat er in MKB wordt geïnvesteerd. We moeten af van het slachtofferschap en ervoor kiezen om vanuit positiviteit te zoeken naar oplossingen. Het MKB neemt zijn verantwoordelijkheid en is in staat elk talent, juist ook talent met een praktijkgerichte opleiding, te helpen ontwikkelen en hen vanuit praktische toepassingen kennis en zelfvertrouwen te geven."

MKB speelt een cru­ci­a­le rol bij het ont­plooi­en van ta­lent

Wat is de toe­ge­voeg­de rol van Meer­Bu­si­ness

Ook MeerBusiness is opgericht vanuit de filosofie dat iedereen zijn plek kan vinden. Dit geldt niet alleen voor de aangesloten leden maar ook voor het interne team in Amsterdam. In de afgelopen jaren hebben zij zo'n 50 stagiaires begeleid op MBO niveau. Er wordt weleens gezegd dat WO beter is dan MBO, maar dat ziet Ursula anders. "MBO studenten moeten anders worden aangespoord en hebben een praktische omgeving nodig om vaardigheden aan te leren om succesvol te zijn. Wij kijken vanuit MeerBusiness naar waar iemand goed in is en daaromheen bouwen wij een leeromgeving waarin de stagiaires kunnen groeien. Ik vind het belangrijk om het team de ruimte te geven zich te ontwikkelen. Dat kan door aandacht te besteden aan wat goed gaat." Learning on the job in combinatie met aandacht geeft geweldige resultaten. Mensen willen als individu nou eenmaal gezien worden en dat is in kleinere bedrijven beter haalbaar.

Van goed naar be­ter

In het MKB werkt het eigenlijk heel eenvoudig; je moet als ondernemer ergens beter in zijn dan de ander. Ook hierin is er geen onderscheid tussen man of vrouw. Er moet wel keihard gewerkt worden om succes te behalen en vooral te behouden. Hierbij kunnen zachtere eigenschappen een positieve rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan het geven van complimenten. Dit lijkt zo eenvoudig maar dat is het niet. Vrouwen zijn veel kritischer dan mannen en vrouwen onderling zijn lang niet altijd positief naar elkaar. "We zouden de vrouwelijke kanten van ondernemerschap moeten aanjagen, zeker in deze onzekere tijden. Zelf ben ik ook niet altijd diplomatiek. Ik ben absoluut een verbinder, maar ik kan ook feilloos de vinger op de zere plek leggen. Dat wordt niet altijd ervaren als fijn, ook al is het mijn intentie het goede te doen. Mannen pakken dit heel anders aan." "Het is belangrijk om te begrijpen hoe je bepaalde dingen moet aanpakken", voegt Ursula nog toe. "Ik omring me met verschillende achtergronden, leeftijden en meningen bij het vormen van mijn eigen mening. Alleen kritiek uiten is te makkelijk, je moet de intentie hebben om te kijken naar het positieve."

In tij­den van cri­sis zou­den we de vrou­we­lij­ke kan­ten van on­der­ne­mer­schap moe­ten aan­jan­gen

Ur­su­la's in­spi­ra­tie

Vanuit haar kennis van ondernemerschap heeft Ursula een handboek geschreven voor de slimme ondernemer: In 11 effectieve stappen naar meer business. In 150 pagina's wordt de lezer begeleid naar het behalen van zijn doelstelling. Iedereen is zich bewust van de Why en de How, maar in het boek van Ursula gaan we naar de basis van deze uitgangspunten. Naast deze belangrijke basis worden er ook instrumenten gedeeld waarmee je meetbaar de prestaties van je team kunt verhogen, meer klanten kunt krijgen en zelfs innovaties kunt oplijnen. Netwerken blijft een belangrijk onderdeel van een succesvol bedrijf. "LinkedIn zorgt ervoor dat het aantal mensen dat je kent, toeneemt. Goed leiderschap vergt dat je mensen moet leren kennen."

Di­ning & Rea­ding

Ursula is een drukke vrouw die werk en privé moeiteloos met elkaar verbindt. "Dit vergt een goede balans tussen spanning en ontspanning. Ik ben me daarom heel bewust van wat ik eet. Maar waar ik enorm van geniet, zijn de momenten samen met mijn gezin. We zijn allemaal dol op sushi en we brengen dan ook regelmatig tijd aan tafel door met heerlijke Japanse gerechtjes die we met elkaar delen."

Een andere vorm van ontspanning vindt Ursula in het lezen van boeken. Eén van de boeken die haar het meeste is bijgebleven is: Krijgen wat je wilt en willen wat je hebt van John Gray. Deze Amerikaanse psycholoog heeft zichzelf ten doel gesteld anderen te helpen gelukkig te zijn. Met dit boek biedt hij een vernieuwende manier waarmee je vol zelfvertrouwen je geluk kunt vinden. In 5 stappen leer je als lezer hoe je blokkades moet aanpakken en ruimte kunt maken voor persoonlijk succes, hoe je negatieve gevoelens kunt loslaten, hoe je je behoeften kunt vaststellen en hoe je daarop actie kunt ondernemen. Deze praktische aanpak vanuit positiviteit sluit perfect aan bij Ursula's visie en mindset.

 

Hartelijk dank voor jouw inzichten Ursula!

Reageer op dit artikel
*

Welke kleur heeft een rood logo? (antwoord in kleine letters)

  • Geef hier je reactie!