A match ma­de in Am­ster­dam, Jan­ne­ke Drö­ge & Fem­que van Gef­fen, BLOND Am­ster­dam

Fem­que van Gef­fen en Jan­ne­ke Drö­ge wer­ken al 15 jaar sa­men aan BLOND Am­ster­dam, be­kend van de ser­vie­zen. 'We ken­den el­kaar pas een jaar toen on­ze sa­men­wer­king start­te. We zijn dus al 16 jaar een stel en ho­ren echt bij el­kaar. Ik zou het niet al­leen kun­nen en wil­len. Je ziet dat er tus­sen za­ken­part­ners vaak ru­zie ont­staat over geld. Wij vin­den geld min­der be­lang­rijk. Ui­ter­aard ge­nie­ten we er­van om geld te ver­die­nen én uit te ge­ven, het liefst sa­men, maar ik heb Fem­que voor­al cre­a­tief ge­zien no­dig.' schetst Jan­ne­ke tij­dens het Blond duo-in­ter­view.

TEKST: Jorissa Neutelings - 09/02/2017
Het ging van­zelf Van ex­po­si­tie naar ie­de­re dag open

We hebben nooit gedacht  dat wij  samen zo'n bedrijf als BLOND zouden gaan neerzetten. We hebben elkaar opgezocht omdat wij houden van het tekenen en artistiek bezig zijn. Daarnaast hechten we beiden veel belang aan samenwerken in plaats van individueel bezig zijn. Wanneer je samenwerkt krijg je feedback van de ander wat je altijd beter maakt. We liepen op een gegeven moment tegen een lege werkruimte aan in Amsterdam waar we samen zijn gaan tekenen. Het idee ontstond om een expositie te houden van ons werk en vlak voor de start bedachten we dat we ook wel iedere dag open zouden kunnen gaan. We maakten er in plaats van een expositie vrij snel een winkel van. Als ik van tevoren had geweten dat we dat zouden gaan doen, dan was ik waarschijnlijk uitgestapt, schetst Janneke. Juist omdat het zo vanzelf ging en het idee zo met ons is meegegroeid is het geworden wat het nu is.

BLOND is bij al­le le­vens­ge­beur­te­nis­sen

Nieu­we we­gen, nieu­we uit­da­gin­gen

"Wij waren 25, toen wij begonnen, vertelt Femque. Als je gaat trouwen, kinderen krijgt en ouder wordt: BLOND was daar altijd bij. Het is een deel van mijn leven geworden dat ik niet meer weg zou kunnen denken. Mijn man is een paar jaar geleden bij BLOND ingestapt als zakelijk leider. Afgelopen zomer is hij de productielijn gaan herinrichten en hebben we alles op dat vlak weer in eigen beheer. Dat voelt goed omdat we veel meer controle hebben over de kwaliteit, maar ook omdat we nu zelf veel meer kunnen toevoegen. Deze stap zorgt ervoor dat we weer nieuwe uitdagingen tegenkomen. We hebben intussen veel ervaring in het ondernemen, we weten goed wat we willen en wat niet. Dat maakt dat deze aanpassing nu heel soepel gaat.

Zo ver­schil­lend, maar zo ge­lijk Vriend­schap bindt ons

We verschillen qua karakter veel van elkaar, maar waarin we absoluut gelijk zijn is onze vriendschap. Die is gebaseerd op die gelijkwaardigheid en bewondering voor elkaar. 'Doordat ik Femque zo lief heb, wil ik graag dat het haar goed gaat. Ik zou eerder BLOND laten vallen dan dat ik haar zou laten vallen!'. Het lijkt alsof we samen in één pak zitten waarbij de ene de linkerarm is en de ander de rechter. Met deze combinatie ben ik elke dag blij en het is heerlijk om met je beste vriendin te mogen werken!

Wij zijn niet te stop­pen: idee­ën blij­ven maar op­bor­re­len

He­laas kun­nen we niet al­les op de markt zet­ten

Als wij ons creatief brein laten gaan dan hadden we bij wijze van spreken nu al 5 nieuwe serviezen aan onze lijn toegevoegd. De ideeën blijven maar opborrelen. We kunnen natuurlijk niet alles op de markt brengen. We zijn o.a. afhankelijk van inkopers en die zitten niet of nog niet op onze nieuwe producten te wachten. Zij hebben een paar meter schap beschikbaar voor BLOND en zij weten dat de bekende producten goed verkopen. Zij geven ons dan wel de ruimte om wat experimenteels te doen, maar die ruimte is beperkt. Het geeft wel een fijn gevoel dat we altijd kunnen vernieuwen als we dat willen. De BLOND fan hoeft niet bang te zijn dat onze ideeën ineens opraken. Er is genoeg nieuws wat er nog aankomt!

Dat gat in de markt za­gen wij niet BLOND is ei­gen­lijk van ie­der­een

We krijgen vaak de complimenten dat wij met het BLOND servies echt een gat in de markt hebben ingevuld. Dat vinden wij dan grappig omdat dat helemaal niet ons doel was. Blijkbaar was er vroeger weinig keus, je koos voor boerenbont servies óf voor een merkloos servies van de Hema. Ons servies is eigenlijk geen van tevoren bedachte set. Het "Even bijkletsen"-servies is ontstaan doordat ik voor Femque een theepot heb gemaakt met een tekening die me deed denken aan onze vriendschap. De hele lijn staat daardoor heel dichtbij ons. Er zit een ziel in zou je kunnen zeggen. We vinden het nu nog steeds lastig om te duiden wat typisch BLOND is. BLOND wordt gemaakt voor en door de liefhebbers van onze producten. Zij herkennen zich in de tekeningen en willen dat graag in huis hebben. BLOND is daardoor eigenlijk van iedereen en dat voelt heel speciaal.

 

Suc­ces kun je niet ma­ken

Ons be­lang­rijk­ste doel is ge­luk­kig zijn

Iedere jonge ondernemer willen we meegeven dat ze niet moeten nastreven om de beste te willen zijn. Dat klinkt cliché, maar als je in die mind-set zit, komt er niet uit wat eruit moet komen. Je schiet dan op slot van alle doelen die je jezelf oplegt en als je het niet haalt ben je direct van slag. Wij hebben nooit als doel gehad om over een paar jaar een bepaalde bankrekening te hebben of dat in bepaalde winkels het servies te koop moest zijn. Wij weten nog steeds niet waar we over een paar jaar willen zijn. Ons belangrijkste doel is dat we gelukkig zijn en kunnen doen wat we leuk vinden. Iedere stap komt zoals die komt. Door van kleine geluksmomenten te blijven genieten en die uit te vergroten blijven we altijd op het juiste pad. Wij hebben geen wensenlijst maar willen vooral mooie serviezen maken.

BLOND ca­fé Uit­da­ging is om echt BLOND te blij­ven

Een grote nieuwe stap is dat we in de loop van dit jaar een BLOND café gaan openen. Het wordt een omgeving die voor iedereen aantrekkelijk is, ook als je geen BLOND fan bent. Je zal ons daar niet achter de bar vinden, maar misschien wel in een atelier dat we aan het café koppelen. Er zijn zoveel ideeën die we in het café kwijt kunnen. Bij Starbucks schrijven ze je naam op de koffiekop, bij het BLOND café krijg je misschien een klein zelfportret als schets op je koffiekop. Wat het allerbelangrijkste is, is dat we echt BLOND blijven. BLOND is niet zo groot en dat proberen we ook zo te houden.

Reageer op dit artikel
*

Welke kleur heeft een rood logo? (antwoord in kleine letters)

  • Anja de Bruin - maandag 1 mei 2017 14:01
    Laatste aanpassing: 3 mei 2017 - 20:32

    <p>Het zijn prachtige spullen! Helaas kan ik geen klant meer zijn van Blond. Na een klacht ingediend te hebben over de glazen met strik waarbij de glassplinters van de randen vliegen bij licht stoten zijn wij voor leugenaars uitgemaakt. Het zou liggen aan ons gebruik met de glazen. Ook de waarschuwing dat het gevaarlijk kan zijn voor kinderen is opzij geschoven. Maar volgens de leverancier van Blond zijn er geen andere klachten binnen gekomen over de glazen en wil ook deze glazen niet eens zien! De uitspraken zijn gebaseerd op foto's. Wat een service hé?!</p> Reageer

    *

    Welke kleur heeft een rood logo? (antwoord in kleine letters)

    • Redactie B'Elle - woensdag 3 mei 2017 20:44

      Beste Anja, dank voor je reactie. We hebben voor de zekerheid je reactie nog een keer doorgestuurd.

  • HELENA - zondag 12 februari 2017 23:08

    Afgelopen week was ik in Eindhoven en na maanden de hele BLOND collectie gezien. In mijn woonplaats is het BLOND servies niet meer te koop. Zo vrolijk. Kan ook niet nalaten om iets te kopen voor mijn dochter, die al jaren Blond servies heeft. Zo'n leuk servies met grappige teksten. Ga zo droodoor. Reageer

    • Redactie B'Elle - maandag 13 februari 2017 11:03

      Bedankt voor je leuke reactie Helena! Wij zijn ook groot fan van BLOND en hun vrolijke collectie! Gelukkig hebben ze in het interview met B'Elle aangegeven dat er nog heeeeeel veel nieuwe ideeën zijn, dus ze blijven ons nog lang verblijden met hun fleurige producten!